Το ζήτημα της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων φέρνει στην Επιτροπή Πολιτισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ο Αλέξης Γεωργούλης

Το ζήτημα της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων φέρνει στην Επιτροπή Πολιτισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ο Αλέξης Γεωργούλης

Καίρια παρέμβαση πραγματοποίησε χθες ο Αλέξης Γεωργούλης, Ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, στην Επιτροπή Πολιτισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο πλαίσιο της εισηγητικής έκθεσης για την «Εφαρμογή της νέας ατζέντας για τον πολιτισμό και της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τις Διεθνείς Πολιτιστικές Σχέσεις», με αφορμή το ουσιαστικό ζήτημα που έχει προκύψει στην Ελλάδα, για την κύρωση της σύμβασης που αφορά σε ιδιωτική συλλογή αποτελούμενη συνολικά από 161 αρχαιότητες του κυκλαδικού πολιτισμού.

Χθες, Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου, συναντήθηκαν στην Επιτροπή Πολιτισμού, οι Σκιώδεις εισηγητές/τριες της Έκθεσης, για την «Εφαρμογή της νέας ατζέντας για τον πολιτισμό και της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τις Διεθνείς Πολιτιστικές Σχέσεις». Στη συνάντηση η εκπρόσωπος της Τσεχικής Προεδρίας Yvona Havel, η οποία προεδρεύει της αρμόδιας για τον πολιτισμό Επιτροπής του Συμβουλίου, παρουσίασε τις δράσεις της Προεδρίας και το περιεχόμενου του Σχεδίου Εργασίας για τον Πολιτισμό που αφορά στην επόμενη τετραετία και που βρίσκεται σε φάση διαπραγματεύσεων, μέχρι να καταλήξει στο Συμβούλιο Υπουργών Πολιτισμού, τον ερχόμενο Νοέμβριο.

Ο Αλέξης Γεωργούλης, εκπροσωπώντας την πολιτική ομάδα της Αριστεράς, στην παρέμβασή του ρώτησε αρχικά την κυρία Havel, αν η Επιτροπή του Συμβουλίου για τον πολιτισμό έχει περιλάβει στον προγραμματισμό δράσεις για το θέμα του παράνομου εμπορίου αντικειμένων, που ανήκουν στην πολιτιστική κληρονομιά. Εξήγησε ότι σε χώρες όπως η Ελλάδα, υπάρχει έντονο το πρόβλημα της αρχαιοκαπηλίας και ανέφερε την πρόσφατη συζήτηση στην ελληνική Βουλή με αφορμή μια ιδιωτική συλλογή 161 έργων Κυκλαδικής τέχνης, που βρίσκεται εκτός Ελλάδας και προφανώς έχει δημιουργηθεί παράνομα.

Ο Αλέξης Γεωργούλης, υποστήριξε ότι το Συμβούλιο πρέπει να ενδιαφερθεί για αυτά τα θέματα, γιατί αφορούν την ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά. Τα αρχαιολογικά ευρήματα πχ. της Ελλάδας αποτελούν φυσικά ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και κατ’επέκταση ευρωπαϊκή.

Με τον ευρωβουλευτή της Αριστεράς, συμφώνησε και η Εισηγήτρια της Έκθεσης Εφαρμογής, Salima Yenbou (Renew). Είπε εμφατικά ότι τα έργα πολιτισμού κάθε κράτους μέλους αποτελούν τμήμα της ενιαίας ευρωπαϊκής κληρονομιάς, συνεπώς, οφείλει να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στα ευρωπαϊκά όργανα το σύγχρονο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων.

Η εκπρόσωπος της Τσεχικής Προεδρίας, ενώ αρχικά ανέφερε ότι τα θέματα αυτά αφορούν μόνο τα κράτη μέλη, στο τέλος συμφώνησε ότι το παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων εμπίπτει στο ευρωπαϊκό δίκαιο, όπως κάθε είδους εμπόριο, και άρα θα μπορούσε να συνταχθεί σχετική Οδηγία, σύμφωνα με την παρέμβαση του Αλέξη Γεωργούλη.

Ένθεση HTML μη διαθέσιμη.

Επιτροπή Πολιτισμού: Η αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και η χρηματοδοτική ενίσχυση του Προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη στο επίκεντρο της τοποθέτησης του Αλέξη Γεωργούλη

Ο  Αλέξης Γεωργούλης, Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ (European Left), τοποθετήθηκε σήμερα Πέμπτη, 1η Σεπτεμβρίου 2022, στην Επιτροπή Πολιτισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου   αναφορικά με το θέμα του “Γενικού προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Οικονομικό Έτος 2023”.

Ο Αλέξης Γεωργούλης τοποθετήθηκε ως προς το εισηγητικό κείμενο, στα παρακάτω σημεία:

– Για την στήριξη των δημιουργικών και πολιτιστικών τομέων που έχουν πληγεί από την πανδημία Covid-19 ανέφερε ότι “είναι κατεπείγουσα ανάγκη να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία για τους σπουδαστές, τους καλλιτέχνες, τους δημοσιογράφους και τις ΜΚΟ”,  ενώ σημείωσε  ότι “η υποστήριξή μας πρέπει να απευθύνεται σε όλους τους καλλιτέχνες, σπουδαστές, δημοσιογράφους και ΜΚΟ που επλήγησαν από τον πόλεμο” και όχι μόνο στους Ουκρανούς.

– Για το ευρωπαϊκό έτος νεολαίας 2022, τάχθηκε υπέρ της ανάγκης για μία μακροπρόθεσμη παρακαταθήκη  και συμπλήρωσε ότι “πιστεύω ότι θα πρέπει επίσης να το επεκτείνουμε και να έχουμε και το 2023 ως Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας, ώστε να έχουμε αρκετό χρόνο για τη διοργάνωση εκδηλώσεων νεολαίας κοινωνικού χαρακτήρα, που δεν ήταν δυνατές κατά τη διάρκεια του COVID-19, αλλά είναι τόσο σημαντικό για τη Νεολαία”.

– Για το πρόγραμμα Erasmus+ 2023, σημείωσε την ανάγκη για αύξηση των κονδυλίων και υπογράμμισε ότι απαιτείται η ενίσχυση του πράσινου και ψηφιακού μετασχηματισμού του προγράμματος.
Σε σχέση με τις επιπτώσεις της πανδημίας ο ευρωβουλευτής σχολίασε το  “όσον αφορά το  Πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη, δεν συμφωνώ με τη στόχευση οποιασδήποτε μείωσης του προϋπολογισμού. Πιστεύω ότι θα πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο επανεξέτασης του Πολυετούς Χρηματοδοτικού Ταμείου συνολικά προκειμένου να επιτύχουμε αύξηση ή τουλάχιστον ίσο προϋπολογισμό για τη Δημιουργική Ευρώπη το 2023.
Επίσης, πιστεύω ότι πρέπει να δημιουργήσουμε μια εξειδικευμένη προϋπολογιστική κατηγορία εστιάζοντας στην κυριολεξία στην ανάσταση των παραστατικών τεχνών και στον τομέα των ζωντανών παραστάσεων, που είχε το ισχυρότερο και βαθύτερο πλήγμα από την πανδημία.
Συνολικά, οι Δημιουργικοί και Πολιτιστικοί Τομείς θα έπρεπε να έχουν τέτοια υποστήριξη που θα βοηθούσε στην επίτευξη των επιπέδων ανάπτυξης που θα επιτύγχαναν εάν το επέτρεπε η πανδημία”.

– Στην παράγραφο πέντε (5)του εισηγητικού κειμένου δίνεται έμφαση στην καταπολέμηση της  παραπληροφόρησης, ως προς αυτό το σκέλος ο Αλέξης Γεωργούλης επισημαίνει:  “Συμφωνώ απόλυτα ότι πρέπει να υποστηρίξουμε την ανεξάρτητη δημοσιογραφία και την ελευθερία της έκφρασης. Ταυτόχρονα, πρέπει να προσέχουμε ιδιαίτερα πώς και πού δαπανάται αυτή η στήριξη. Θέλω να πω, πρέπει να ορίσουμε πώς να καταπολεμήσουμε την παραπληροφόρηση. Γιατί διαφορετικά, περισσότερα χρήματα ή περισσότερες ενέργειες και σχέδια θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περισσότερη παραπληροφόρηση. Γι’ αυτό νομίζω ότι πρέπει, με κάποιο τρόπο, να ορίσουμε πώς θα καταπολεμήσουμε την παραπληροφόρηση”.

Τέλος τάχθηκε υπέρ της αύξησης της χρηματοδότησης για το Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης.

YouTube player
Συγγραφείς και σκηνοθέτες ευρωπαϊκών ταινιών και τηλεοπτικής μυθοπλασίας (2015-2020)

Συγγραφείς και σκηνοθέτες ευρωπαϊκών ταινιών και τηλεοπτικής μυθοπλασίας (2015-2020)

Πώς αντιμετωπίζεται ο Δημιουργικός Τομέας στην Ευρώπη; Σε ποιο βαθμό αλληλεπικαλύπτονται οι δημιουργοί ταινιών και οι δημιουργοί τηλεοπτικών ταινιών φαντασίας; Αυτή η νέα έκθεση, η οποία δημοσιεύτηκε από το Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο, εστιάζει σε σεναριογράφους και σκηνοθέτες θεατρικών ταινιών και ταινιών τηλεοπτικής φαντασίας που κυκλοφόρησαν μεταξύ 2015 και 2020.

Η μελέτη περιέχει πληθώρα στατιστικών στοιχείων τα οποία απαντούν στα ερωτήματα τα οποία έχουν τεθεί, όπως:

Διάγραμμα: Σε ποιο βαθμό αλληλεπικαλύπτονται οι δημιουργοί ταινιών και τηλεοπτικών μυθοπλασιών;

Μπορείτε να βρείτε ολόκληρη τη Μελέτη εδώ. 

 

Διεθνής Ένωση Κινηματογράφου – Ετήσια Έκθεσή για το 2022: Βασικές κινηματογραφικές τάσεις στις 39 περιοχές που αντιπροσωπεύει η ένωση

Διεθνής Ένωση Κινηματογράφου – Ετήσια Έκθεσή για το 2022: Βασικές κινηματογραφικές τάσεις στις 39 περιοχές που αντιπροσωπεύει η ένωση

Η Διεθνής Ένωση Κινηματογράφου (UNIC), ο ευρωπαϊκός εμπορικός όμιλος κινηματογράφου, δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεσή της για το 2022, εξετάζοντας τις βασικές κινηματογραφικές τάσεις στις 39 περιοχές που αντιπροσωπεύει η ένωση.

Η έκθεση – την οποία μπορείτε να βρείτε εδώ – παρέχει μια εις βάθος εξέταση των πρόσφατων τάσεων και εξελίξεων στην ευρωπαϊκή κινηματογραφική βιομηχανία, μια από τις πιο ποικιλόμορφες, καινοτόμες και δυναμικές στον κόσμο.

Έχοντας αντιμετωπίσει τις άνευ προηγουμένου προκλήσεις της πανδημίας COVID, το 2021 οι κινηματογράφους σε όλο τον κόσμο άρχισαν να κινούνται γρήγορα στον δρόμο προς την ανάκαμψη. Οι εισαγωγές ευρωπαϊκών κινηματογράφων αυξήθηκαν κατά 36,4% το 2021. Τα έσοδα έφτασαν τα 3,7 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 40,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σε επίπεδο ΕΕ – συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου – πωλήθηκαν σχεδόν 400 εκατομμύρια εισιτήρια στους κινηματογράφους, αξίας περίπου 3 δισεκατομμυρίων ευρώ – αύξηση 31,1% και 38,4% αντίστοιχα. Όλα αυτά ενώ οι κινηματογράφοι παρέμειναν κλειστοί τους πρώτους έξι μήνες του έτους και λειτουργούσαν για τους υπόλοιπους με περιορισμένη πληρότητα ή/και πρόσθετους περιορισμούς.

Εντός της μελέτης περιλαμβάνεται πληθώρα στοιχείων όπως το ακόλουθα διάγραμμα:

Διάγραμμα: Εισιτήρια Κινηματογράφων σε όλη την Ευρώπη (2000-2021)

Μπορείτε να βρείτε ολόκληρο το κείμενο της Μελέτης εδώ.

UNESCO: Πολιτιστικοί και Δημιουργικοί Τομείς κατά τον COVID-19: Μία άποψη του οικονομικού αντίκτυπου

UNESCO: Πολιτιστικοί και Δημιουργικοί Τομείς κατά τον COVID-19: Μία άποψη του οικονομικού αντίκτυπου

Η UNESCO πραγματοποίησε μελέτη σχετικά με τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας στου Πολιτιστικούς και Δημιουργικούς τομείς.

Καμία γωνιά του πλανήτη μας δεν έχει μείνει ανέγγιχτη από την κρίση του COVID-19. Ο ίδιος ο ιός έχει κοστίσει πολλές ζωές και τα lockdown που βιώνουν πολλές χώρες έχουν καταστρέψει θέσεις εργασίας και επιχειρήσεις. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, ο κοινωνικός και οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα είναι δύσκολο να προβλεφθεί και να μετρηθεί. Οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές βιομηχανίες ήταν από τους πρώτους τομείς που έκλεισαν τις πόρτες τους και θα είναι από τους τελευταίους που θα ανοίξουν ξανά. 

Μεγάλα τμήματα του τομέα εξαρτώνται από την ανθρώπινη συνάθροιση. Ως αποτέλεσμα, οι δραστηριότητες που βασίζονται σε χώρους, όπως το θέατρο, η ζωντανή μουσική, τα φεστιβάλ, οι κινηματογράφοι και τα μουσεία, έχουν πληγεί ιδιαίτερα σκληρά. Σε όλο τον κόσμο, τα μέσα διαβίωσης των εργαζομένων σε διαφορετικούς τομείς έχουν επηρεαστεί βαθιά από τα lockdown και τα μέτρα φυσικής αποστασιοποίησης. Το δημιουργικό οικοσύστημα, το οποίο συνδυάζει μια χούφτα πολυεθνικούς ομίλους ετερογενών δραστηριοτήτων με ένα πλήθος ανεξάρτητων δημιουργικών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, απασχολεί ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των εργαζομένων. 

Πολλοί άνθρωποι σε όλο τον κόσμο εξαρτώνται από τις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες για τα προς το ζην. Ωστόσο, η συχνά επισφαλής (ή μη συμβατική) φύση της δουλειάς τους έχει κάνει τους καλλιτέχνες και τους επαγγελματίες του πολιτισμού ιδιαίτερα ευάλωτους στους οικονομικούς κλυδωνισμούς που έχει προκαλέσει η πανδημία.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ ΣΕ ΕΠΟΧΕΣ ΚΡΙΣΗΣ 

Παρά τις προκλήσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω, ορισμένα ευρήματα είναι σαφή όταν εξετάζουμε τα διεθνή στοιχεία: 

  • Οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες που εξαρτώνται περισσότερο από τη φυσική παρουσία του κοινού έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες οικονομικές απώλειες σε σχετικούς όρους, σε πολλά διαφορετικά εθνικά πλαίσια. 
  • Μελέτες σε επίπεδο χώρας αναφέρουν μια συνολική πτώση της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών το 2020. 
  • Οι επιδόσεις των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών σε διάφορες χώρες είναι επίσης σταθερά χειρότερες από τις συνολικές επιδόσεις. 
  • Οι απώλειες εσόδων των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών το 2020 κυμαίνονταν μεταξύ περίπου 20 και 40% σε διάφορες χώρες.
  • Η τύχη των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών σε διαφορετικές περιοχές φαίνεται να συνδέεται με τον τρόπο με τον οποίο οι χώρες στο σύνολό τους αντιμετώπισαν την πανδημία. Οι μεγαλύτερες απόλυτες μειώσεις στην οικονομική συνεισφορά των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών έχουν παρατηρηθεί σε μεγαλουπόλεις και άλλα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου αυτές οι βιομηχανίες είναι πολύ συγκεντρωμένες.
  • Οι αυτοαπασχολούμενοι έχουν βιώσει υψηλότερα επίπεδα απώλειας εισοδήματος και ανεργίας από άλλες κατηγορίες πολιτιστικών και δημιουργικοί εργαζόμενοι.

Μπορείτε να βρείτε ολόκληρο το κείμενο της μελέτης εδώ.

Νέοι ηθοποιοί και οι κίνδυνοι κατά τη διαδικτυακή διαφήμιση

Νέοι ηθοποιοί και οι κίνδυνοι κατά τη διαδικτυακή διαφήμιση

Το Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο πραγματοποίησε μελέτη με θέμα “Νέοι ηθοποιοί και οι κίνδυνοι κατά τη διαδικτυακή διαφήμιση”.

Η διαδικτυακή διαφήμιση χρηματοδοτεί μεγάλο μέρος του συστήματος ψηφιακών μέσων. Είναι μια σημαντική πηγή εσόδων για τις διαδικτυακές πλατφόρμες που έχουν ανέβει στην κορυφή όχι μόνο της ψηφιακής οικονομίας, αλλά και της γενικότερης οικονομίας. Διαδραματίζει επίσης σημαντικό ρόλο για τους influencers που δραστηριοποιούνται σε αυτές τις πλατφόρμες, τους παραδοσιακούς οργανισμούς μέσων ενημέρωσης και μια σειρά από άλλες εταιρείες ψηφιακών μέσων. 

Η τεχνολογία και η αλυσίδα αξίας πίσω από τη διαφήμιση στα ψηφιακά μέσα γίνεται όλο και πιο περίπλοκη. Τα εξατομικευμένα συστήματα διαφήμισης που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και τα οποία ταιριάζουν διαφημιστές με ιδιώτες μοιάζουν ελάχιστα με τις απλές διαφημίσεις banner με τις οποίες ξεκίνησε η διαδικτυακή διαφήμιση στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Και η αλυσίδα αξίας πίσω από μια στοχευμένη διαδικτυακή διαφήμιση περιλαμβάνει πλέον εταιρείες διαχείρισης δεδομένων που συλλέγουν και διαχειρίζονται δεδομένα πελατών, δίκτυα διαφημίσεων που συνδέουν διαφημιστές και εκδότες, αυτοματοποιημένες εταιρείες δημιουργίας περιεχομένου και εργαλεία διαχείρισης συναίνεσης, καθώς και φυσικά διαδικτυακές πλατφόρμες όπως το Facebook.

Τα τελευταία χρόνια οι νομοθέτες, ιδίως σε επίπεδο ΕΕ, προσπαθούν να προσαρμόσουν τα νομικά πλαίσια στην αυξανόμενη πολυπλοκότητα και τον αντίκτυπο της διαδικτυακής διαφήμισης. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιείται μια επισκόπηση των τεχνολογικών εξελίξεων και των βασικών παραγόντων στη διαδικτυακή διαφήμιση και, στη συνέχεια, χαρτογραφεί το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο που ισχύει για τη διαδικτυακή διαφήμιση.

Ένθεση HTML μη διαθέσιμη.

Oι Eυρωβουλευτές της CULT ζητούν την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στην ψυχική υγεία των νέων

Οι Ευρωβουλευτές της Επιτροπής Πολιτισμού και Εκπαίδευσης απαιτούν να αντιμετωπιστούν επειγόντως οι μόνιμες συνέπειες των μέτρων για τον περιορισμό της διάδοσης της πανδημίας του COVID-19 σε παιδιά και νέους και να αυξηθεί η χρηματοδότηση για την ψυχική υγεία στην εκπαίδευση.

Στην έκθεση, η οποία εγκρίθηκε με 25 ψήφους υπέρ, 1 κατά και 3 αποχές, οι Ευρωβουλευτές αναφέρουν ότι το κλείσιμο παρόχων προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας, των σχολείων, των χώρων εργασίας για νέους – κάτι που συνέβη σε κρίσιμη περίοδο της ζωής τους, πολιτιστικών χώρων και αθλητικών εγκαταστάσεων είχαν μόνιμες επιπτώσεις στην ψυχική υγεία πολλών παιδιών και των νέων στην ΕΕ.

Προτρέπουν τα κράτη μέλη να αυξήσουν σημαντικά τις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση και την κατάρτιση πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ (5,00% του ΑΕΠ το 2020) και να επενδύσουν στη βελτίωση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και της ευαισθητοποίησης στα σχολεία και στην προώθηση της κατάρτισης του εκπαιδευτικού προσωπικού σχετικά με την ψυχική υγεία.

Καλούν επίσης τα κράτη μέλη και την Επιτροπή να εξαλείψουν το στίγμα και τη σιωπή γύρω από θέματα ψυχικής υγείας και να ξεκινήσει μια πανευρωπαϊκή εκστρατεία για την ευαισθητοποίηση σχετικά με την ψυχική υγεία σε εκπαιδευτικά και επαγγελματικά ιδρύματα.

Επισημαίνουν επίσης τα σημαντικά περιφερειακά κενά σε ολόκληρη την ΕΕ όσον αφορά την πρόσβαση στην ψυχική υγεία και τους περιορισμούς σε ορισμένα κράτη μέλη όσον αφορά την επιδότηση των συνεδριών ψυχοθεραπείας από τους προϋπολογισμούς της δημόσιας υγείας.

«Η συνεχιζόμενη πανδημία του κορωνοϊού έχει αφήσει βαθιά σημάδια στην ψυχή των παιδιών και των νέων. Βλέπουμε ήδη μια τεράστια αύξηση στα προβλήματα ψυχικής υγείας, αλλά αυτή είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου», δήλωσε ο εισηγητής Hannes Heide (S&D, AT) μετά την ψηφοφορία.

«Πρέπει να λάβουμε τα σωστά μαθήματα και να κάνουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα μακροπρόθεσμα ανθεκτικό στην κρίση. Το ασυντόνιστο και κακοσχεδιασμένο κλείσιμο σχολείων και εγκαταστάσεων αναψυχής έχει επηρεάσει σημαντικά την εμπιστοσύνη απέναντι στην πολιτική και τους θεσμούς. Η στροφή της διδασκαλίας και της φροντίδας στο ψηφιακό κόσμο έχει με τη σειρά της φέρει στο φως τεράστιες ανισότητες. Και αυτό συνδυάζεται με ένα συνεχές αίσθημα ανασφάλειας, την έλλειψη άμεσων κοινωνικών επαφών και την ξαφνική απώλεια της δυνατότητας να κάνουμε μακροπρόθεσμα σχέδια. Στο μέλλον, το κλείσιμο των σχολείων πρέπει να είναι μόνο η τελευταία λύση, γιατί το σχολείο ως κοινωνικός χώρος μάθησης και συντροφικότητας συμβάλλει καθοριστικά στην ψυχική υγεία των παιδιών και των νέων», υποστήριξε.

O Ευρωβουλευτής Αλέξης Γεωργούλης σε σχετική συζήτηση στην Επιτροπή Πολιτισμού και Εκπαίδευσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αφού συνεχάρη τον Hannes Heide για την εξαιρετική δουλειά που έχει κάνει σχετικά με την έκθεση υπογράμμισε ότι:

«Θα ήθελα να τονίσω ότι οι επιπτώσεις της πανδημίας ειδικά στους νέους ακόμη δεν έχουν εκτιμηθεί πλήρως και θα έχουν περαιτέρω αντίκτυπο που ακόμα δεν γνωρίζουμε, αλλά που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε στο μέλλον.

Γι’ αυτό πιστεύω πως θα πρέπει να πιέσουμε ουσιαστικά για απτές πολιτικές, σε όλο το φάσμα, από την εκπαίδευση και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, μέχρι και την στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και την ταυτότητάς τους, στο πλαίσιο μιας συντονισμένης Ευρωπαϊκής Στρατηγικής με μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Και για να γίνει αυτό χρειαζόμαστε μέτρα για:

  • μια ολιστική κατανόηση της υγείας που περιλαμβάνει την πλήρη σωματική, ψυχική και κοινωνική ευεξία!
  • περισσότερες δραστηριότητες καλλιέργειας δημιουργικών και κοινωνικών δεξιοτήτων
  • περισσότερη τέχνη, πολιτισμό και αθλητισμό στα σχολικά προγράμματα σπουδών,
  • ένα δημιουργικό, δυναμικό, ευέλικτο και υγιές μαθησιακό περιβάλλον ολιστικής ανάπτυξης που θα συμπεριλαμβάνει όλους με ίσες ταχύτητες, και θα μειώνει και θα προλαμβάνει τον κίνδυνο ψυχο-σωματικών ασθενειών και μετά την ενηλικίωσή τους.

Αναμφισβήτητα, χρειάζονται περισσότερες χρηματοδοτήσεις».

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Ευρωβουλευτη:

YouTube player

 

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, το 64% των νέων στην ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών διέτρεχαν κίνδυνο κατάθλιψης την άνοιξη του 2021. Η UNICEF αναφέρει ότι η αυτοκτονία είναι η δεύτερη κύρια αιτία θανάτου μεταξύ των νέων.

Ανησυχία Γεωργούλη για την τραγική καθυστέρηση ενσωμάτωσης των οδηγιών για την δίκαιη και αναλογική αμοιβή δημιουργών και ερμηνευτών

Ανησυχία Γεωργούλη για την τραγική καθυστέρηση ενσωμάτωσης των οδηγιών για την δίκαιη και αναλογική αμοιβή δημιουργών και ερμηνευτών

Ο ευρωβουλευτής Αλέξης Γεωργούλης συνεχίζει να πιέζει για την ενσωμάτωση των οδηγιών 2019/789 και 2019/790 – η οποία θα έπρεπε να έχει γίνει από τις 7 Ιουνίου 2021 – καθώς σύμφωνα με το άρθρο 18 της οδηγίας 2019 / 790 τα Κράτη Μέλη υποχρεούνται να εξασφαλίσουν ότι οι δημιουργοί και ερμηνευτές λαμβάνουν τη δέουσα και αναλογική αμοιβή για την εκμετάλλευση των έργων τους, συμπεριλαμβανομένης της διαδικτυακής εκμετάλλευσης τους.

Σε ερώτηση του με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή, εξέφρασε την ανησυχία του για τα εισοδήματα που χάνουν οι δημιουργοί και ερμηνευτές λόγω της μη έγκαιρης ενσωμάτωσης στο εθνικό δίκαιο των κρατών μελών των οδηγιών 2019/789 και 2019/790 και ζήτησε την άμεση παρέμβασή της.

Παράλληλα τόνισε την ανησυχία του σχετικά με τη δέουσα και αναλογική αμοιβή των δημιουργών και ερμηνευτών Σε σχέση με τις ψηφιακές πλατφόρμες που αναπαράγουν τα έργα τους, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις αποτελούν την μοναδική πηγή εσόδων τους, γεγονός το οποίο έγινε ακόμα πιο έντονο, καθώς κατά την διάρκεια της πανδημίας υπήρχε αδυναμία πραγματοποίησης δια ζώσης καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

Στην απάντηση της η επιτροπή ενημέρωσε τον Ευρωβουλευτή ότι απέστειλε πρόσφατα αιτιολογημένες γνώμες σε 13 κράτη μέλη που δεν έχουν ακόμη θεσπίσει τους αναγκαίους εθνικούς κανόνες εφαρμογής της οδηγίας (ΕΕ) 2019/790 και σε 10 κράτη μέλη που δεν έχουν μεταφέρει την οδηγία (ΕΕ) 2019/789 στο εθνικό τους δίκαιο. Τα εν λόγω κράτη μέλη έχουν προθεσμία 2 μηνών από την παραλαβή της αιτιολογημένης γνώμης για να διορθώσουν την κατάσταση και να θεσπίσουν εθνικά μέτρα μεταφοράς των εν λόγω οδηγιών. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να τις παραπέμψει στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Σχετικά με την αναδρομική αποζημίωση ερμηνευτών και δημιουργών η Επιτροπή “νίπτει τας χείρας της”, καθώς όπως επισημαίνει δεν είναι αρμόδια να λάβει ειδικά πρόσθετα μέτρα για τη διασφάλιση της αποζημίωσης των καλλιτεχνών.

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-002087/2022

προς την Επιτροπή

Άρθρο 138 του Κανονισμού

Αλέξης Γεωργούλης (The Left)

Θέμα:      Διαφυγόντα εισοδήματα δημιουργών και ερμηνευτών λόγω μη έγκαιρης ενσωμάτωσης στο εθνικό δίκαιο κρατών μελών των οδηγιών 2019/789 και 2019/790

Έχει παρέλθει ένας χρόνος από την προθεσμία για την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο των κρατών μελών των οδηγιών 2019/789 και 2019/790. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά κράτη μέλη (10 για την πρώτη και 13 για τη δεύτερη), όπου ακόμα εκκρεμούν οι σχετικές διαδικασίες.

Το άρθρο 18 της οδηγίας 2019/790 για τη δέουσα και αναλογική αμοιβή των δημιουργών και ερμηνευτών από τις ψηφιακές πλατφόρμες που αναπαράγουν τα έργα τους είναι κρίσιμης σημασίας για τους καλλιτέχνες, ενίοτε δε και η μοναδική πηγή εισοδήματός τους, δεδομένης της αδυναμίας πραγματοποίησης δια ζώσης καλλιτεχνικών εκδηλώσεων για όλο το χρονικό διάστημα της πανδημίας, αλλά και της ευρύτερης οικονομικής κρίσης λόγω της πανδημίας στον πολιτισμό, ο οποίος είναι ο πρώτος που χτυπήθηκε και ο τελευταίος που θα ανακάμψει.

Άρα, πρόκειται για διαφυγόντα εισοδήματα, τα οποία οι καλλιτέχνες έχουν χάσει, με ευθύνη των κρατών-μελών, επειδή τα κράτη μέλη δεν έχουν ενσωματώσει ακόμα στο εθνικό τους δίκαιο, όπως όφειλαν, τις οδηγίες 2019/789 και 2019/790, ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο για να διεκδικήσουν οι καλλιτέχνες τις αποζημιώσεις τους.

Ερωτάται συνεπώς η Επιτροπή: Σκοπεύει να λάβει μέτρα ώστε να μεριμνήσει για την αποζημίωση των δικαιούχων, έστω και αναδρομικά, για τα διαφυγόντα εισοδήματα τους, εφόσον δεν υπάρχει πλαίσιο για να τα διεκδικήσουν;

 

Μελέτη UNESCO: Μουσεία σε όλο τον κόσμο ενόψει του COVID-19

Μελέτη UNESCO: Μουσεία σε όλο τον κόσμο ενόψει του COVID-19

Η μελέτη με τίτλο “Μουσεία σε όλο τον κόσμο ενόψει του COVID-19” πραγματοποιήθηκε από την UNESCO και δημοσιεύτηκε το 2020.

Τους τελευταίους μήνες, η κρίση του COVID-19 έχει επηρεάσει βαθιά τις κοινωνίες παγκοσμίως, βυθίζοντας την οικονομία σε βαθιά ύφεση. Με την πλειονότητα των πολιτιστικών ιδρυμάτων να αναγκάζονται να κλείσουν τις πόρτες τους, ο πολιτιστικός τομέας ήταν ένας από εκείνους που επηρεάστηκαν περισσότερο. Ο τουρισμός έχει σταματήσει σε μεγάλο βαθμό, επηρεάζοντας τις κοινότητες τόσο κοινωνικά όσο και οικονομικά και βυθίζοντας τους καλλιτέχνες και τους επαγγελματίες του πολιτισμού σε μια κατάσταση ακραίας οικονομικής και κοινωνικής αστάθειας. 

Οι επισκέπτες, που δεν μπορούν να μοιραστούν και να γιορτάσουν την κληρονομιά τους – ιδίως την άυλη πολιτιστική τους κληρονομιά – έχουν υποστεί την απώλεια θεμελιωδών πολιτιστικών στοιχείων της καθημερινής τους κοινωνικής και ατομικής ζωής. Παρά τις προκλήσεις που θέτει αυτή η άνευ προηγουμένου κρίση, πολλά πολιτιστικά ιδρύματα και επαγγελματίες συνέχισαν να χρησιμεύουν ως πηγή ανθεκτικότητας και υποστήριξης στις κοινότητες, επινοώντας νέους τρόπους για την παροχή πρόσβασης στον πολιτισμό και την εκπαίδευση στο πλαίσιο των μέτρων περιορισμού. 

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι αυτές οι καινοτομίες δεν έχουν καταπολεμήσει τις σοβαρές οικονομικές ελλείψεις που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του πολιτισμού. Επιπλέον, σχεδόν ο μισός παγκόσμιος πληθυσμός δεν έχει επί του παρόντος πρόσβαση στο Διαδίκτυο, με αποτέλεσμα την άνιση πρόσβαση σε πολιτιστικούς πόρους.

Τα μουσεία έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την πανδημία COVID-19, με σχεδόν το 90% αυτών (περισσότερα από 85.000 ιδρύματα σε όλο τον κόσμο) να έχουν κλείσει τις πόρτες τους κατά τη διάρκεια της κρίσης. Ο αντίκτυπος του κλεισίματος δεν είναι μόνο οικονομικός, αλλά και κοινωνικός. Τα μουσεία διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στις κοινωνίες μας. Όχι μόνο διατηρούν την κοινή μας κληρονομιά, αλλά παρέχουν και χώρους που προάγουν την εκπαίδευση, την έμπνευση και τον διάλογο. Με βάση τις αξίες του σεβασμού και της πολιτιστικής πολυμορφίας, τα μουσεία ενισχύουν την κοινωνική συνοχή, προάγουν τη δημιουργικότητα και αποτελούν μεταφορείς της συλλογικής μνήμης. Επιπλέον, ο ρόλος τους στην προώθηση του τουρισμού είναι κεντρικός και αποτελούν βασικό μοχλό βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο, κάτι που θα είναι απαραίτητο για την αντιμετώπιση της κρίσης τους επόμενους μήνες και χρόνια.

Μεταξύ άλλων η μελέτη περιέχει στοιχεία σχετικά με το δίκτυο μουσείων σε όλων τον κόσμο (Διάγραμμα 1) και την κατανομή των τύπων ψηφιακής απόκρισης (Διάγραμμα 2).

Διάγραμμα 1: Αριθμός κρατών και αριθμός μουσείων

Διάγραμμα 2: Ανάλυση ψηφιακής ανταπόκρισης ανά περιοχή

 

Μπορείτε να βρείτε ολόκληρη τη μελέτη εδώ.

 

Μελέτη Ευρωπαϊκής Επιτροπής – «Η κατάσταση των θεάτρων στα κράτη μέλη της Ε.Ε.»

Μελέτη Ευρωπαϊκής Επιτροπής – «Η κατάσταση των θεάτρων στα κράτη μέλη της Ε.Ε.»

Σκοπός της παρούσας μελέτης, η οποία διεξήχθη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι να παράσχει μια ολοκληρωμένη χαρτογράφηση του κοινωνικού και οικονομικού προφίλ και του αντίκτυπου του θεατρικού τομέα, συμπεριλαμβανομένων των διαφόρων προγραμμάτων υποστήριξης που υπάρχουν στα κράτη μέλη της ΕΕ. Περιέχει ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα για τον τομέα του θεάτρου και καλύπτει σημαντικά κενά γνώσης, επεκτείνοντας τα υπάρχοντα δεδομένα για το θεατρικό οικοσύστημα, τα δυνατά του σημεία και τις βασικές προκλήσεις. 

Πλαίσιο

Στόχοι της μελέτης 

  1. Η συλλογή δεδομένων, τα οποία θα καλύψουν το κενό γνώσης και πληροφόρησης για τον τομέα του θεάτρου: 

α. Στοιχεία για την κοινωνικοοικονομική κατάσταση και συνολική εικόνα του κλάδου. 

β. Στοιχεία για τις ενέργειες και την κατάσταση των θεάτρων μετά την κρίση του COVID-19. 

γ. Στοιχεία για την εκπαίδευσης των επαγγελματιών του θεάτρου. 

  1. Η ανάδειξη των βέλτιστων πρακτικών που δημιουργήθηκαν και παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης του COVID-19. 
  2. Διευκόλυνση της δραστηριοποίησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και της συνεργασίας μεταξύ οργανισμών και καλλιτεχνικών εταιρειών. 
  3. Παροχή πληροφοριών για συστάσεις πολιτικής και παρακολούθηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Όσον αφορά το γεωγραφικό εύρος, η μελέτη καλύπτει όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε.. Πρόσθετα δεδομένα για τα μέτρα στήριξης που τέθηκαν σε εφαρμογή για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19 από εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές σε χώρες της Δημιουργικής Ευρώπης εκτός ΕΕ (Νορβηγία, Ισλανδία, Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο, Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας, Δημοκρατία της Σερβίας, Κοσσυφοπέδιο, Αρμενία, Γεωργία, Ουκρανία και Τυνησία) συλλέχθηκαν κατά τη φάση της έρευνας τεκμηρίωσης. 

Η θεματική εστίαση αυτής της μελέτης είναι το οικοσύστημα του θεάτρου (εξαιρουμένων άλλων παραστατικών τεχνών όπως η όπερα, το μπαλέτο, ο χορός ή το τσίρκο).

Μέσα στη μελέτη μπορείτε να βρείτε ενδιαφέροντα δεδομένα για τον τομέα π.χ. αυτά που αφορούν την ισότητα μεταξύ των φύλων, όπως τα σχεδιαγράμματα που ακολουθούν:

Επαγγελματίες του θεάτρου: Σε ποιο βαθμό συμφωνείτε με τη δήλωση «Νιώθω ότι με αντιμετωπίζουν ισότιμα ανεξάρτητα από το φύλο μου»;

Θεατρικοί χώροι και εταιρείες: Παρακαλούμε αναφέρετε το ποσοστό που λαμβάνουν περίπου άνδρες και γυναίκες εργαζόμενοι ανά διαφορετική θέση στο ίδρυμά σας. Αυτή η ερώτηση περιλαμβάνει το συνολικό εργατικό δυναμικό (συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών και των εργαζομένων μελών της ομάδας).

Μπορείτε να βρείτε ολόκληρη τη μελέτη εδώ.