Ενωμένοι… θα τα καταφέρουμε!
Το 2020 ήταν μία χρονιά που άλλαξαν πολλά, αναθεωρήσαμε τον τρόπο που βρισκόμαστε με τους φίλους και τις οικογένειες μας, που εργαζόμαστε, που επικοινωνούμε και ξεκινήσαμε να κοινωνικοποιούμαστε μέσα από τις οθόνες. Ήρθαμε αντιμέτωποι με μία υγειονομική κρίση, μία οικονομική κρίση και μία κοινωνική κρίση σε όλο τον πλανήτη, που επηρεάζει κάθε νοικοκυριό και εργαζόμενο στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Ειδικά ο χώρος της τέχνης και του πολιτισμού δέχθηκε ένα βάναυσο χτύπημα, με αποτέλεσμα να χάσει το 80% – σύμφωνα με εκτιμήσεις – του κύκλου εργασιών του, για το 2020. Στον αντίποδα, την σημασία της τέχνης και του πολιτισμού, την είδαμε και την νιώσαμε έντονα την περίοδο της πρώτης απαγόρευσης όπου σύσσωμη η κοινωνία σε όλες τις χώρες, στράφηκε στα βιβλία, στις ταινίες, στη μουσική, στο θέατρο για να μπορέσει να αντιμετωπίσει το πρώτο σοκ. Χρόνιες παθογένειες ενός τομέα της οικονομίας, ο οποίος βασίζεται στην ανά project απασχόληση και στην εποχικότητα, ήρθαν στο φως την ώρα που παρατηρούσαμε τους χώρους πολιτισμού, τα θέατρα και τους κινηματογράφους να κλείνουν ο ένας μετά τον άλλον, τις συναυλίες να ακυρώνονται, αναδεικνύοντας ακόμα περισσότερο την επισφάλεια της εργασίας στον κλάδο του πολιτισμού.
Πολιτισμός S.O.S.
Το διάστημα αυτό, μέσα από ερωτήσεις, επιστολές, παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες που ανέπτυξα, επικέντρωσα την προσπάθεια μου σε τρία βασικά ζητήματα για τον κλάδο. Την χρηματοδοτική στήριξη, την διασφάλιση των δικαιωμάτων όλων των εργαζόμενων στον χώρο και τη συλλογή επικαιροποιημένων και συγκρίσιμων στοιχείων για την ανάπτυξη μακροπρόθεσμων και βιώσιμων πολιτικών.
Από την πρώτη στιγμή οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Πολιτισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (CULT Committee), ζητήσαμε από την Επίτροπο Μαρίγια Γκάμπριελ και τον Επίτροπο Τιερί Μπρετόν, ένα σχέδιο ανάκαμψης για τους τομείς της τέχνης και του πολιτισμού, τονίζοντας ότι η ζημιά στον τομέα του πολιτισμού και των τεχνών (ειδικά για μικρές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες) σημαίνει πολλά περισσότερα από μια “απλή απώλεια θέσεων εργασίας”.
Τον Μάιο, στη διαπραγμάτευση για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ), δηλαδή για την ραχοκοκαλιά όλων των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως μεταφράζεται σε δημοσιονομικούς όρους, δήλωσα την απουσία οποιασδήποτε αναφοράς στους Δημιουργικούς και Πολιτιστικούς Τομείς.
Με την επιστολή μου προς την Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, είχα υπογραμμίσει ότι τα πρώτα μέτρα που είχαν ληφθεί για τους ανθρώπους του πολιτισμού ήταν αποσπασματικά και δεν αφορούσαν όλους τους εργαζόμενους στον χώρο: «Κρίνεται σκόπιμο το συγκεκριμένο πακέτο μέτρων να εξειδικευτεί και να διευρυνθεί ως προς το σύνολο των εργαζομένων στον χώρο του πολιτισμού, καθώς παραμένουν ανοικτά ζητήματα για τα οποία δεν λαμβάνεται επαρκής μέριμνα».
Το μήνυμα ήταν και είναι ένα “Όλοι οι εργαζόμενοι στον χώρο, συμβάλλουν και έχουν δικαιώματα”.
Σε συνεργασία με την Ομάδα Φιλίας Πολιτιστικών Δημιουργών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου #CulturalCreatorsFriendshipGroup, μία διακομματική ομάδα δράσης για τον πολιτισμό, της οποίας είμαι ιδρυτικό μέλος, στείλαμε επιστολή προς τα Υπουργεία Πολιτισμού όλων των κρατών μελών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπου ζητήσαμε:
- την έκτακτη ενίσχυση του πολιτισμού εν μέσω COVID-19 με αποζημιώσεις και επιδοτήσεις για τα χαμένα έσοδα, ελαφρύνσεις και δανειοδοτήσεις.
- την στήριξη των τομέων μετά την κρίση που συμπεριλαμβάνει στήριξη της κινητικότητας, στήριξη από μελλοντικές κρίσεις, ενίσχυση των κανόνων για την κοινωνικοασφαλιστική κατοχύρωση των εργαζομένων και ενίσχυση του CCS Guarantee Facility που λειτουργεί στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
- την αύξηση του κονδυλίου στο πρόγραμμα ”Rights and Values” στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο.
Η απότομη στροφή στην παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, από τη μία πλευρά δημιούργησε την ελπίδα ότι η νέα ψηφιακή εποχή θα είναι σύμμαχος σε αυτή την κρίση, από την άλλη πλευρά όμως ενέχει και κινδύνους για την ποιότητα του καλλιτεχνικού αποτελέσματος και την αμοιβή των δημιουργών και των ερμηνευτών. Ανέλαβα την πρωτοβουλία να ζητήσω από τις μεγάλες πλατφόρμες που λειτουργούν στον ευρωπαϊκό χώρο, να στηρίξουν έμπρακτα τους καλλιτέχνες. Η απάντηση που έλαβα, αφορούσε ενέργειες φιλανθρωπικού χαρακτήρα από τη μεριά τους για τη βελτίωση της πρόσβασης των καλλιτεχνών στις δικές τους υπηρεσίες.
Ωστόσο, αυτό που οφείλουμε στους καλλιτέχνες, δεν είναι φιλανθρωπία, αλλά να λάβουν αυτά που αξίζουν. Για το λόγο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντική η άμεση εφαρμογή του Άρθρου 18 της Οδηγίας περί πνευματικών δικαιωμάτων στην Ψηφιακή Ενιαία Αγορά, το οποίο εξασφαλίζει τη δέουσα και αναλογική αμοιβή των δημιουργών και ερμηνευτών.
Παράλληλα με γραπτές ερωτήσεις μου προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησα τι μέτρα σκοπεύει να λάβει για :
- Την ενίσχυση των τομέων του πολιτισμού και της δημιουργίας τώρα και την επόμενη μέρα
- Την στήριξη του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα της οικονομίας
- Την δημιουργία ευρωπαϊκού πλαισίου για εργαζόμενους στον πολιτισμό
- Την ενίσχυση των εργαζομένων στον κλάδο της τέχνης και του πολιτισμού
- Την χρηματοδότηση της έρευνας και καινοτομίας για τις παραστατικές τέχνες υπό το βάρος της COVID-19
- Την αντιμετώπιση της έλλειψης δεδομένων σχετικά με τους τομείς του πολιτισμού και της δημιουργίας
Στατιστικά στοιχεία και χρηματοδοτικά εργαλεία
Η έλλειψη δεδομένων σχετικά με τους Δημιουργικούς και Πολιτιστικούς Τομείς, έχει επισημανθεί ως ένα από τα κύρια εμπόδια για την άμεση υποστήριξη τους λόγω της πανδημία COVID-19. Μέσα στον χρόνο, ανέπτυξα την πρωτοβουλία να επικοινωνήσω με την Επίτροπο Μαρίγια Γκάμπριελ και την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία. H απάντηση της Επιτρόπου είναι ενδεικτική: “Θέσατε ένα σημαντικό ερώτημα, τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι εθνικές αρχές αξιολογούν και αντιμετωπίζουν τις συνέπειες της πανδημίας…Πρόσφατα, η Eurostat άρχισε να διερευνά επιπλέον λεπτομερώς δεδομένα για τον πολιτισμό, για παράδειγμα σε περιφερειακό επίπεδο ή για συγκεκριμένους πολιτιστικούς τομείς, όπως η μουσική, η πολιτιστική κληρονομιά και οι εκδόσεις….Επίσης, επί του παρόντος δεν υπάρχει συμφωνημένος ορισμός για τις «πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες/ τομείς», ενώ ένας τέτοιος κοινός ορισμός είναι απαραίτητος για τη συλλογή εναρμονισμένων στατιστικών.”
Αναδεικνύοντας το πρόβλημα και συμβάλλοντας στη λύση, δημιούργησα το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για τον Πολιτισμό, στο οποίο όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να αναζητήσουν τις πιο πρόσφατες χρηματοδοτήσεις, μελέτες και στοιχεία για τους Δημιουργικούς και Πολιτιστικούς Τομείς στην Ευρώπη.
Η Ολομέλεια του Δεκεμβρίου 2020, δικαίωσε τις διεκδικήσεις μας για αύξηση της χρηματοδότησης σε εμβληματικά προγράμματα της Ε.Ε για τον πολιτισμό. Συγκεκριμένα στο πρόγραμμα Creative Europe δίνονται επιπλέον 600 εκατομμύρια, 2,2 δισ. περισσότερα στο Erasmus+ και 800 εκατομμύρια στο πρόγραμμα “Rights and Values” , για το οποίο υπήρξα σκιώδης εισηγητής.
Ψήφισμα για την Πολιτιστική Ανάκαμψη της Ευρώπης
Η διαβούλευση με την ευρωπαϊκή κοινωνία των πολιτών και τους ευρωπαϊκούς φορείς όπως European Composer and Songwriter Alliance – (ECSA), Society of Audiovisual Authors (SAA) και The International Confederation of Art Cinemas (CICAE) και η συνεχής διεκδίκηση στήριξης για το πλήγμα που δέχθηκε ο πολιτισμός με την πανδημία COVID-19, οδήγησε στη δημιουργία και σύνταξη του ψηφίσματος που πέρασε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με 598 θετικές ψήφους τον Σεπτέμβριο του 2020.
Η προσπάθεια που κάναμε, ήταν να:
- αναδειχθεί η σημασία του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή κοινωνία και οικονομία
- υπογραμμιστούν οι επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στους πολιτιστικούς και δημιουργικούς τομείς της οικονομίας
- παρουσιαστούν προτάσεις για την ανάκαμψη του πολιτισμού.
Αυτό συνεχίζουμε να ζητάμε στην επίσημη επιστολή μας προς τους ευρωπαίους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων, τους Υπουργούς Οικονομικών και Πολιτισμού της Ευρώπης, που συνυπογράφουν 104 Ευρωβουλευτές.
Ζητήματα παιδείας
Η πανδημία COVID-19 επηρέασε πολλούς τομείς της ζωής μας και ένας από αυτούς είναι η εκπαίδευση της ευρωπαϊκής νέας γενιάς και ειδικά των μικρών παιδιών που ήρθαν μπροστά σε μία νέα πραγματικότητα, αυτή της τηλεκπαίδευσης. Ήταν σημαντικό να αναδειχθούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα οι προκλήσεις από αυτή την πραγματικότητα. Στην απάντηση της ερώτησης που καταθέσαμε ως ευρωομάδα με πρωτοβουλία μου, η Επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας, Μαρίγια Γκάμπριελ τονίζει ότι «Η Επιτροπή συμφωνεί ότι η μετάβαση στην εξ αποστάσεως μάθηση δημιούργησε σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά την ποιότητα και την ένταξη και ότι η εξ’ αποστάσεως μάθηση δεν προορίζεται να αντικαταστήσει τη διά ζώσης μάθηση» ενώ προσθέτει πως «τα παιδιά που προέρχονται από περιβάλλον που μειονεκτεί και εκείνα που αντιμετωπίζουν κίνδυνο φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού έχουν επηρεαστεί κατά δυσανάλογο τρόπο από τη μετάβαση στην ψηφιακή εκπαίδευση».
Πολιτιστική Κληρονομιά
Το 2020 συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τη γέννηση της Μελίνας Μερκούρη
κι όπως η ίδια έχει πει: “Έχουμε το προνόμιο να ζούμε σε μια χώρα που κάθε σπιθαμή του εδάφους της μαρτυρεί πολιτισμό και ιστορία…Είναι ένα προνόμιο μοναδικό, το οποίο, όμως δημιουργεί και τη σοβαρή υποχρέωση της προστασίας αυτής της κληρονομιάς. Η προστασία των έργων του Πολιτισμού δεν είναι μόνο ένα ηθικό χρέος. Είναι και συμφέρον, επειδή η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί πλούτο και με την κυριολεκτική σημασία του όρου.”
- Σε συνεργασία με την Έλενα Κουντουρά καταθέσαμε σειρά τροπολογιών στο κείμενο γνωμοδότησης της Επιτροπής Πολιτισμού, προς ένταξη στην έκθεση της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού TRAN για το Βιώσιμο Τουρισμό. Mε παρέμβασή μας τονίστηκε η ανάγκη για μια ευρωπαϊκή στρατηγική για το βιώσιμο τουρισμό. Αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής αυτής θα πρέπει να αποτελεί η ανάδειξη και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς που αποτελεί πυλώνα του τουριστικού προϊόντος στην Ευρώπη και την Ελλάδα.
- Επικοινωνία με τα 18 μέλη του Αμερικανικού Κογκρέσου, που ζητούν από τον Βρετανό πρωθυπουργό να σεβαστεί το δίκαιο αίτημα της Ελλάδας για επαναπατρισμό των μαρμάρων του Παρθενώνα. Η αξιοποίηση της νέας εταιρικής σχέσης της ΕΕ με το Ηνωμένο Βασίλειο, στάθηκε η αφορμή για την επιστολή μου για την επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα, προς τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και τον Επικεφαλής της Task Force για τις σχέσεις με το Η.Β,.
- Εισαγωγή του αιτήματός μου προς συζήτηση στην Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, για την καταχώρηση του Μνημείου της Αγίας Σοφίας, στον «Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς σε Κίνδυνο».
- Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και της περιβαλλοντικής ρύπανσης στην πολιτιστική κληρονομιά.
- Ανάγκη διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ετικέτας Κληρονομιάς σε περισσότερες τοποθεσίες στη χώρα μας.
Ο Πολιτισμός ενώνει
Το 2020 η προσήλωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της Ευρώπης, θα μπορούσε – αν δεν υπήρχε η πανδημία – να είχε μονοπωλήσει το ενδιαφέρον μας. Από το μεγάλο αυτό ευρωπαϊκό στοίχημα, δεν μπορούν να μείνουν εκτός οι Δημιουργικοί και Πολιτιστικοί Τομείς της Ευρώπης. Ο πολιτισμός δημιουργεί γέφυρες, είναι μία δύναμη που ενώνει και μετασχηματίζει την κοινωνία, απέναντι στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Η ευρωπαϊκή συνοχή, περνάει μέσα από τον πολιτισμό κι αυτή είναι η θέση του στην Ε.Ε.
H επόμενη χρονιά ξεκινάει με το κάλεσμα σε νέους πτυχιούχους να δηλώσουν συμμετοχή για έμμισθη πρακτική άσκηση στο γραφείο μου, φέρνοντας το #Ευρωκοινοβούλιο, ένα ακόμα βήμα πιο κοντά στον #Πολίτη. Με την λειτουργία από το Φθινόπωρο του 2020, της σελίδας www.alexisgeorgoulis.eu, δίνεται η ευκαιρία σε όποιον ενδιαφέρεται να περιηγηθεί και να ενημερωθεί αναφορικά με τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες μου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, να μάθει χρήσιμες πληροφορίες και να επικοινωνήσει με το γραφείο μου διαδικτυακά στέλνοντας μήνυμα στο e-office.
Το 2020 ήρθε να μας θυμίσει ποια είναι τα σημαντικά πράγματα στη ζωή…με το καλό ας υποδεχτούμε το νέο έτος, με τις πιο θερμές ευχές μου, με υγεία πάνω απ’ όλα δύναμη και αγάπη! Καλή Χρονιά!
Royalty-free-music from:
https://www.bensound.com/royalty-free-music/track/photo-album