Στήριξη για το σύνολο των εργαζομένων στον Πολιτισμό

Δελτίο Τύπου

 

Επιστολή Αλέξη Γεωργούλη προς την Υπουργό Πολιτισμού κ.Λίνα Μενδώνη: “Υπάρχουν ανοιχτά ζητήματα για τους εργαζόμενους του κλάδου που δεν λαμβάνεται μέριμνα”

 

 

“Κρίνεται σκόπιμο το συγκεκριμένο πακέτο μέτρων να εξειδικευτεί και να διευρυνθεί ως προς το σύνολο των εργαζομένων στον χώρο του πολιτισμού, καθώς παραμένουν ανοικτά ζητήματα για τα οποία δεν λαμβάνεται επαρκής μέριμνα.” σημειώνει ο ευρωβουλευτής Αλέξης Γεωργούλης  στην επιστολή του προς την
Υπουργό Πολιτισμού κ.Λίνα Μενδώνη με αφορμή τα μέτρα στήριξης του Δημιουργικού και Πολιτιστικού Τομέα, τα οποία ανακοίνωσε το Υπουργείο (2/4/2020). 

“Συνολικά, απαιτείται να ληφθεί μέριμνα ώστε να στηρίζονται όλοι οι εμπλεκόμενοι ανεξαιρέτως και κυρίως οι πιο ευάλωτοι εργασιακά και μισθολογικά, δηλαδή όχι μόνο μειοψηφίες που διακρίνονται σε διαγωνισμούς, κρατικά βραβεία, ειδικές προσκλήσεις ή άλλες διαδικασίες με ανταγωνιστικό χαρακτήρα. Χρειάζεται να αποφευχθεί η δημιουργία διαγωνισμών με έπαθλο την επιβίωση. Η υγεία είναι ένα ανθρώπινο αγαθό και δεν αφορά μόνο τους διακριθέντες και  τους άριστους, αφορά όλους τους ανθρώπους και χρειάζεται όλοι οι άνθρωποι να νιώθουν την κάλυψη της πολιτείας, εν μέσω αυτής της πανδημίας. Δεδομένης της πολυπλοκότητας όλων των παραπάνω, είναι ιδιαίτερα αναγκαίο να υπάρξει στήριξη σε όλους όσους έχουν σχέση με τον κλάδο και εφόσον δεν απολαμβάνουν βοήθεια από άλλη δραστηριότητα.” σημειώνει ο ευρωβουλευτής.

“Κυρία Υπουργέ, ο COVID-19 επιτίθεται και στον πολιτισμό. Η χώρα οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που αντέδρασαν άμεσα με στοχευμένα μέτρα για ειδική στήριξη του πολιτισμού, μεριμνώντας με κατάλληλα περιεκτικά προγράμματα για την ίση πρόσβαση όλων των ενδιαφερομένων. Αν δεν μεριμνήσετε σήμερα, η χώρα που κάποτε γέννησε τον δυτικό πολιτισμό, θα οδηγηθεί αύριο να εισάγει και πάλι πολιτισμό σε τιμή ευκαιρίας”, καταλήγει ο Αλέξης Γεωργούλης

}

 

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ Πολιτισμού


Επιστολή από τον Ευρωβουλευτή Αλέξη Γεωργούλη προς την Υπουργό Πολιτισμού 

μετά την ανακοίνωση των μέτρων για τον πολιτισμό στις 2/4/2020

 

 

Αθήνα, 4 Απριλίου 2020

 

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

 

Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός ότι το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού ακολούθησε τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ως προς τα θέματα Πολιτισμού και ανακοίνωσε μέτρα ενίσχυσης του Σύγχρονου Πολιτισμού λόγω των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης. Ωστόσο, κρίνεται σκόπιμο το συγκεκριμένο πακέτο μέτρων να εξειδικευτεί και να διευρυνθεί ως προς το σύνολο των εργαζομένων στον χώρο του πολιτισμού, καθώς παραμένουν ανοικτά ζητήματα για τα οποία δεν λαμβάνεται επαρκής μέριμνα. 

Όπως προκύπτει από τις επιστολές καλλιτεχνών και των σωματείων των ηθοποιών, μουσικών, χορευτών, τεχνικών και των εργαζομένων στο θέαμα – ακρόαμα, δεν συμπεριλαμβάνονται στα μέχρι στιγμής οριζόντια μέτρα οικονομικής στήριξης έναντι του COVID-19, ούτε στα ειδικά μέτρα για τον πολιτισμό που ανακοινώθηκαν 2/4. Ο λόγος είναι ότι αδυνατούν να ανταποκριθούν στα ειδικά προαπαιτούμενα ένταξης στο καθεστώς στήριξης. Συγκεκριμένα: 

α) Στο διάστημα 1-20 Μαρτίου (το οποίο ορίζεται ως περίοδος διακοπής της εργασίας λόγω των μέτρων για τον COVID-19 προκειμένου να παρασχεθεί το ειδικό επίδομα στήριξης), η πλειοψηφία των παραγωγών θεαμάτων, είχαν ήδη ματαιωθεί, επειδή το διάχυτο κλίμα φόβου για τη μετάδοση του COVID-19, οδήγησε το κοινό να σταματήσει να παρακολουθεί θεάματα, πολύ πριν την επίσημη απαγόρευση συναθροίσεων και κυκλοφορίας. 

β) Στις περιπτώσεις που η εργασία αφορούσε σε προετοιμασία παραγωγών για μετέπειτα «ανέβασμα», οι οποίες επίσης ακυρώθηκαν λόγω του COVID-19, μέρος των επιχειρηματιών  μπορούν να αποζημιωθούν στο πλαίσιο των ευρύτερων μέτρων στήριξης. Σύμφωνα με την πρόταση – επιστολή της Culture Action Europe και 36 ευρωπαϊκών φορέων πολιτισμού την οποία στηρίζω ως Μέλος της  Επιτροπής CULT του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, προτείνεται η εξόφληση εκ μέρους της πολιτείας των καταβληθέντων δαπανών για παραγωγές που ακυρώθηκαν. Ωστόσο, θα πρέπει να συμπεριληφθούν όλες οι επιχειρήσεις, στην πλειοψηφία τους μικρομεσαίες, αλλά και αυτο-απασχολούμενοι του κλάδου, που πλήττονται από τα μέτρα για τον COVID-19 τώρα, αλλά και στην επόμενη σεζόν.

γ) Πέραν των επιχειρήσεων, οι εργαζόμενοι δεν καλύπτονται, αφού στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, τόσο για καλλιτέχνες, όσο και για τεχνικούς και άλλους εργαζόμενους, δεν υπάρχει απόδειξη της αντίστοιχης σχέσης εργασίας. Οι περισσότεροι έχουν βραχυχρόνιες συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ακόμα και ημερήσιες, που υπογράφονται την τελευταία στιγμή και έχουν κενά μεταξύ τους. Όμως, οι ματαιώσεις συναυλιών, παραστάσεων και παραγωγών ξεκίνησαν από το τέλος Φεβρουαρίου. Στη συνέχεια σταμάτησαν να υπογράφονται συμβάσεις, καθώς ακυρώθηκαν όλα όσα είχαν προγραμματιστεί για τον Μάρτιο και τους επόμενους μήνες, με αποτέλεσμα να είναι πάρα πολλοί εκείνοι που δεν έχουν συμβάσεις και άρα μένουν εκτός του προστατευτικού πλαισίου.


 δ) Δεδομένου ότι πρόκειται για επαγγέλματα με ιδιαίτερα υψηλή ανεργία και εποχικότητα, όσοι ήταν ήδη άνεργοι γενικά και εν αναμονή και της θερινής περιόδου, επίσης δεν καλύπτονται από τα μέτρα, και χρειάζονται πρόσβαση σε επίδομα ανεργίας και ασφαλιστική ικανότητα. 

ε) Ακόμη, απαιτείται να ληφθεί μέριμνα για ίση πρόσβαση στα μέτρα στήριξης για όλες τις ομάδες ενδιαφερομένων που εργάζονται στον πολιτισμό, μεταξύ των οποίων και ευπαθείς ομάδες και ΑμεΑ.

στ) Οι λύσεις του ψηφιακού διαμοιρασμού βιβλίων και οπτικοακουστικού περιεχομένου ή αναμετάδοσης θεαμάτων που μαγνητοσκοπήθηκαν επειγόντως -δεδομένου του Covid-19- δημιουργεί νέα δεδομένα στις εργασιακές σχέσεις. Δημιουργεί παράλληλα την ανάγκη για προστασία και απόδοση των οικονομικών απολαβών, για τα συγγενικά και πνευματικά δικαιώματα, των δημιουργών και καλλιτεχνών τώρα και στο μέλλον, εφόσον το μαγνητοσκοπηθέν υλικό διατίθεται στην κατοχή του επιχειρηματία – που ενίοτε είναι και πρόσωπα δημοσίου δικαίου – για μελλοντική χρήση.

ζ) Ως προς τα άλλα μέτρα που αναφέρονται σε ειδικές προσκλήσεις είναι επίσης ενθαρρυντικό το γεγονός ότι πλέον περιλαμβάνουν τέχνες όπως το animation, gaming και design. Ωστόσο, για το σύνολο των προσκλήσεων τίθεται η ανάγκη για τη δημιουργία ενός διαφανούς πλαισίου διαχείρισης και απόδοσης των σχετικών πόρων, ώστε να υπάρχει πλήρης ενημέρωση για: 

– το συνολικό κονδύλι ανά πρόσκληση, 

– τα κριτήρια και τη διαδικασία αξιολόγησης, 

– αναρτήσεων στη Διαύγεια, λόγω της έκτακτης και πρωτοφανούς κατάστασης, αλλά και ευρύτερα. Είναι αναγκαίο να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες του κλάδου, μεταξύ των οποίων και η δυσφορία και δυσπιστία έναντι των διαδικασιών χρηματοδοτήσεων, οι οποίες ούτως ή άλλως αφορούν σε πολύ μικρό μέρος του συνόλου. 

η) Ταυτόχρονα, ακόμη και αν κάποιος φορέας κριθεί χρηματοδοτούμενος στο πλαίσιο των προσκλήσεων, το μακροσκελές της διαδικασίας θα φέρει στήριξη αρκετά μεταγενέστερα, ενώ τα προβλήματα και η απόγνωση ήδη μαστίζουν τον κόσμο του πολιτισμού. Δεδομένου ότι και στο παρελθόν υπήρξαν ανακοινώσεις χρηματοδοτήσεων που τελικώς δεν καταβλήθηκαν εξ ολοκλήρου, είναι λογικό να επικρατεί ανασφάλεια στον κλάδο, ακόμη και για τους λίγους φορείς που όντως θα τύχουν χρηματοδότησης. 

θ) Αντίστοιχα ζητήματα διαφάνειας και ίσης πρόσβασης τίθενται και για τις ανακοινώσεις σας περί στήριξης του οπτικοακουστικού τομέα, είτε με τις ειδικές προσκλήσεις, είτε με τα μέτρα χρονικής ευελιξίας στο πλαίσιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η επέκταση – εκτάκτως και προσωρινά – των δικαιούχων των προγραμμάτων του ΕΚΟΜΕ. 

ι) Ομοίως ισχύει και αναφορικά με τα μέτρα στήριξης των φορέων με δαπάνες της πολιτείας για αγορές έργων Ελλήνων εικαστικών, έργων παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, υπέρ αιθουσών τέχνης, μουσείων και πολιτιστικών φορέων εν γένει. Απαιτείται να ληφθεί μέριμνα, ώστε να διευρυνθεί η λίστα των δικαιούχων, ώστε να περιλαμβάνονται το σύνολο των συγγραφέων, μεταφραστών, εκδοτών και άλλων καλλιτεχνών, την ίδια ώρα που χρειάζεται να καταπολεμηθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας, τα οποία αντιμετωπίζουν. Επιπλέον, τυχόν περιορισμοί – προϋποθέσεις, για την έκτακτη ενίσχυση φορέων θα πρέπει να είναι περιεκτικοί  και να αφορούν όλους.

κ) Με την ίδια λογική, απαιτείται ειδική μέριμνα για τους δημιουργούς όλων των τεχνών, εν γένει, συμπεριλαμβανομένων των τεχνών δρόμου αλλά και για τους τεχνικούς και άλλους εργαζόμενους στον κλάδο, με μέτρα πέρα από την απλή συμπερίληψη των ΚΑΔ.

λ) Παραμένει επίσης ανοιχτό το ζήτημα των σχολών τέχνης, ωδείων, μουσικών σχολών, δραματικών σχολών, σχολών εικαστικών, εργαστηρίων και άλλων εκπαιδευτικών φορέων της τέχνης που η λειτουργία τους εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού. Εν προκειμένω, οι γονείς έχουν ήδη αρχίσει να αποσύρουν τους εγγεγραμμένους ανήλικους μαθητές, ενώ αποσύρονται και οι ενήλικοι, υπό τα δεδομένα των μειωμένων εισοδημάτων τους λόγω COVID-19, αλλά και το μικρό χρονικό διάστημα της διδακτικής χρονιάς που θα απομένει μετά το άνοιγμα των σχολών, ακόμα και στο πιο αισιόδοξο σενάριο. Πέρα από τα οικονομικά ζητήματα, τίθενται και ζητήματα που άπτονται των ελλειμμάτων στην ύλη, αλλά και τη διεξαγωγή των προαγωγικών εξετάσεων στη λήξη του έτους.

μ) Αναφορικά με την διερεύνηση του αντίκτυπου του COVID-19 στους Δημιουργικούς και Πολιτιστικούς Τομείς, θα ήταν σκόπιμο να γίνει σε όρους ανοιχτής διαβούλευσης,  ώστε να επιτευχθεί η ουσιαστική και μέγιστη απόδοση των μέτρων που θα ληφθούν βάσει αυτής και εν αναμονή της επόμενης δέσμης μέτρων.

 Συνολικά, απαιτείται να ληφθεί μέριμνα ώστε να στηρίζονται όλοι οι εμπλεκόμενοι ανεξαιρέτως και κυρίως οι πιο ευάλωτοι εργασιακά και μισθολογικά, δηλαδή όχι μόνο μειοψηφίες που διακρίνονται σε διαγωνισμούς, κρατικά βραβεία, ειδικές προσκλήσεις ή άλλες διαδικασίες με ανταγωνιστικό χαρακτήρα. Χρειάζεται να αποφευχθεί η δημιουργία διαγωνισμών με έπαθλο την επιβίωση. Η υγεία είναι ένα ανθρώπινο αγαθό και δεν αφορά μόνο τους διακριθέντες και  τους άριστους, αφορά όλους τους ανθρώπους και χρειάζεται όλοι οι άνθρωποι να νιώθουν την κάλυψη της πολιτείας, εν μέσω αυτής της πανδημίας. Δεδομένης της πολυπλοκότητας όλων των παραπάνω, είναι ιδιαίτερα αναγκαίο να υπάρξει στήριξη σε όλους όσους έχουν σχέση με τον κλάδο και εφόσον δεν απολαμβάνουν βοήθεια από άλλη δραστηριότητα.

  Σημειώνεται δε ότι εν προκειμένω, δεν πρόκειται για τις λίγες εξαιρέσεις διάσημων καλλιτεχνών με μεγάλες περιουσίες. Πρόκειται για ανθρώπους που είτε πίσω είτε μπροστά από τις κάμερες, από την πρώτη ημέρα της πανδημίας στέκονται δίπλα στην κοινωνία. Αξιοποιούν για το κοινό καλό την πολύτιμη δημιουργικότητά τους, για να περάσουν μηνύματα αλληλεγγύης και να στηρίξουν την κοινωνία. Η κοινωνία, τις ώρες αυτές, στρέφεται στον πολιτισμό, για να απαλύνει το βάρος του υποχρεωτικού εγκλεισμού, να εκτονώσει αρνητικά συναισθήματα, να ενισχύσει την κοινωνική συνοχή και ν’ αντλήσει ελπίδα. Στο #Μένουμεσπίτι, τα βιβλία, οι ταινίες, η μουσική, το έργο δηλαδή των καλλιτεχνών, είναι οι μεγαλύτεροι σύμμαχοί μας ενάντια στην απομόνωση.  

 Κατά συνέπεια, τα μέτρα εναλλακτικής πρόσβασης των πολιτών στο σπίτι, κρίνονται απαραίτητα, ακολουθώντας και το παράδειγμα άλλων χωρών, ώστε να δοθεί η δυνατότητα πρόσβασης σε πλήθος πολύτιμων πηγών πολιτιστικού περιεχομένου, έστω για τους πολίτες που είναι εξοικειωμένοι με την ψηφιακή εποχή, αλλά και μην ξεχνώντας ποτέ την διασφάλιση των συγγενικών και πνευματικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών. 

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Ο κλάδος της δημιουργικής και πολιτιστικής βιομηχανίας, μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για δράσεις ανασύστασης της οικονομίας μας την επόμενη ημέρα, αποτελεί άλλωστε την βαριά κληρονομιά μας, στην οποία οφείλουμε να επενδύσουμε ως κράτος και ως κοινωνία. Ουσιαστικά, χτυπώντας μέχρι στιγμής για ένα τρίμηνο, ο COVID-19 αποσυντονίζει δύο ολόκληρες σεζόν ή μπορεί και περισσότερο. Η εποχική φύση της εργασίας απαιτεί ακόμη περισσότερα μέτρα συγκεκριμένα για τον κλάδο, η κρίση του οποίου αντανακλά και στον πολιτιστικό τουρισμό και στον τουρισμό εν γένει. Μπορεί κανείς να φανταστεί πώς θα είναι η συνολική οικονομία για παράδειγμα της Επιδαύρου, αν δεν πάει κόσμος να δει το φεστιβάλ, ακόμα και αν αυτό υλοποιηθεί, όπως και σε τόσες άλλες περιπτώσεις στην ελληνική περιφέρεια, αλλά και στην Αθήνα.  

Συνεπώς, αν και αποτελούν μία πρώτη βοήθεια, τα υπάρχοντα μέτρα, είναι ανεπαρκή. Απαιτείται μακροπρόθεσμη στήριξη και περαιτέρω ειδικά μέτρα για την ενίσχυση συγκεκριμένα της πολιτισμού, πέραν των ευρύτερων μέτρων για τη συνολική οικονομία. Άλλωστε, σύμφωνα με την ανακοίνωσή σας ο κλάδος του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα απασχολεί πάνω από το 3% των εργαζομένων της χώρας: 100.000 και πλέον εργαζόμενοι και περισσότερες από 40.000 επιχειρήσεις, στην πλειοψηφία τους μικρές και μικρομεσαίες, δραστηριοποιούνται στον τομέα. Οι δυνατότητες για την ενίσχυση της χώρας εάν επενδύσουμε στον πολιτισμό, προκύπτουν και από τις σχετικές τάσεις διεθνώς, καθώς όπως επισημαίνεται και από την UNESCO η πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ, προωθεί ουσιαστικά την ισότητα των φύλων στην εργασία, απασχολεί περισσότερους νέους συγκριτικά με κάθε άλλον τομέα και αποτελεί έναν από τους δυναμικότερους κλάδους παγκοσμίως για την προώθηση μιας δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης. 

Πανευρωπαϊκά, η κινητοποίηση που υπάρχει στον τομέα στήριξης του πολιτισμού είναι μεγάλη, όπως μπορεί να έχετε ήδη διαπιστώσει και όπως θα αναδειχθεί στο προσεχές Συμβούλιο των Υπουργών Πολιτισμού της 8ης Απριλίου. Από την θέση μου ως Ευρωβουλευτής, προωθώ τις διεκδικήσεις του Πολιτισμού αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία που έχω στη διάθεσή μου. Έχω συν-συντάξει επιστολή με άλλους ευρωβουλευτές της Επιτροπής Πολιτισμού και υποστηρίζω όλα τα καλέσματα των φορέων εκπροσώπησης του πολιτιστικού κλάδου προς τα αρμόδια θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάληψη άμεσων μέτρων στήριξης των εργαζομένων στον χώρο της δημιουργικής και πολιτιστικής βιομηχανίας και έχω καταθέσει σχετική ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου ζητώ συγκεκριμένα:

– Τι μέτρα σκοπεύει να λάβει η Επιτροπή για την ενίσχυση των Δημιουργικών και Πολιτιστικών         Τομέων της οικονομίας ενόψει των επιπτώσεων του COVID-19; 

– Θα εντάξει η Επιτροπή τους ΔΠΤ στο έκτακτο πλάνο οικονομικής ενίσχυσης και αν ναι με ποιο τρόπο;

– Θα εξετάσει επέκταση του δημοσιονομικού κονδυλίου υπό τον τίτλο ‘’Συνοχή και Αξίες’’ στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ);

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, 

Ο κλάδος της δημιουργικής και πολιτιστικής βιομηχανίας θεωρείται ούτως ή άλλως ένας από τους πιο επισφαλείς της οικονομίας. Σήμερα, με το ξέσπασμα της πανδημίας, ζούμε την πιο δύσκολη περίοδο εργασιακής και μισθολογικής ανασφάλειας. Η στήριξη χρειάζεται να είναι μεγάλη και σχεδιασμένη μακροπρόθεσμα, για να δώσει πνοή σε μια βιομηχανία που νοσεί, αλλά επιμένει να μας εμψυχώνει, μένοντας δίπλα μας. 

Μη στηρίζοντας ουσιαστικά την σύγχρονη πολιτιστική μας παραγωγή τώρα, κινδυνέυουμε μετά την κρίση, να χάσουμε την πολιτιστική μας ταυτότητα και να βιώσουμε φαινόμενα αντίστοιχα της προηγούμενης (συγκριτικά ήπιας) οικονομικής κρίσης, όταν εισάγαμε πολιτισμό σε τιμή ευκαιρίας από τις γειτονικές και μη χώρες. Φανταστείτε, μη στηρίζοντας τη σύγχρονη πολιτιστική ταυτότητα που δημιουργούμε αυτή τη στιγμή, θα απαντούμε στο μέλλον, την πολιτιστική μας ταυτότητα μόνο σε μουσεία άλλων χωρών. Για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό, αρκεί να διερωτηθούμε τι θα ήταν η Ελλάδα χωρίς την πολιτισμική ιστορία από τον Όμηρο ως σήμερα… 

Κυρία Υπουργέ, ο COVID-19 επιτίθεται και στον πολιτισμό. Η χώρα οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που αντέδρασαν άμεσα με στοχευμένα μέτρα για ειδική στήριξη του πολιτισμού, μεριμνώντας με κατάλληλα περιεκτικά προγράμματα για την ίση πρόσβαση όλων των ενδιαφερομένων. Αν δεν μεριμνήσετε σήμερα, η χώρα που κάποτε γέννησε τον δυτικό πολιτισμό, θα οδηγηθεί αύριο να εισάγει και πάλι πολιτισμό σε τιμή ευκαιρίας.

Με την πίστη ότι θα μεριμνήσετε για όλα τα παραπάνω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, παραμένω στη διάθεσή σας για όποια πρόσθετη διευκρίνιση ή πρόταση μπορεί να σας φανεί χρήσιμη.  

 

Με εκτίμηση,

Αλέξης Γεωργούλης

Ευρωβουλευτής GUE/NGL

Μέλος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του ΕΚ

 

O COVID-19 Επιτίθεται στον Πολιτισμό

Ο COVID – 19 επιτίθεται στον πολιτισμό

του Αλέξη Γεωργούλη*

 

Οι άνθρωποι του πολιτισμού από την πρώτη ημέρα της πανδημίας, στέκονται δίπλα στην κοινωνία. Αξιοποιούν για το κοινό καλό την δημόσια απήχηση της εικόνας τους, για να περάσουν μηνύματα αλληλεγγύης και να στηρίξουν την κοινωνία. Η κοινωνία, τις ώρες αυτές, στρέφεται στον πολιτισμό, για να βιώσει ανώδυνα τον υποχρεωτικό εγκλεισμό, να εκτονώσει αρνητικά συναισθήματα, να ενισχύσει την κοινωνική συνοχή και ν’ αντλήσει ελπίδα. Στο σπίτι που μένουμε, τα βιβλία, οι ταινίες, η μουσική, το έργο, δηλαδή, των καλλιτεχνών, είναι οι μεγαλύτεροι σύμμαχοί μας ενάντια στην απομόνωση. 

Οι επιχειρήσεις του πολιτισμού και του πολιτιστικού τουρισμού, καθώς επίσης και οι καλλιτέχνες, οι τεχνικοί και οι εργαζόμενοι του θεάματος, έχουν οδηγηθεί σε οικονομική απόγνωση. Όλες οι πτυχές του επαγγέλματός τους επαφίενται στην κοινωνικοποίηση των πολιτών. 

Ο φόβος που επικράτησε πριν την γενικευμένη καραντίνα, οδήγησε πολλούς θεατρικούς και μουσικούς χώρους, να σταματήσουν την λειτουργία τους, πριν την επίσημη κυβερνητική ανακοίνωση που θεωρείται ορόσημο για να υπαχθούν στο καθεστώς αποζημίωσης των 800 ευρώ. 

Οι λύσεις του ψηφιακού διαμοιρασμού βιβλίων και οπτικοακουστικού περιεχομένου ή αναμετάδοσης θεαμάτων που μαγνητοσκοπήθηκαν επειγόντως, – δεδομένου του COVID-19 – δημιουργεί νέα δεδομένα στις εργασιακές σχέσεις. Δημιουργεί παράλληλα την ανάγκη για προστασία και απόδοση των οικονομικών απολαβών, για την πνευματική ιδιοκτησία των δημιουργών και καλλιτεχνών.

Η μέχρι στιγμής χρηματοδοτική κινητοποίηση σε επίπεδο ΕΕ για την αντιμετώπιση του COVID-19 δεν περιλαμβάνει καμία ειδική πρόβλεψη για τον κλάδο. Γι αυτό, μεμονωμένα οι χώρες, ανακοινώνουν μέτρα στήριξης.

Μετά την κρίση κινδυνεύουμε να χάσουμε την πολιτιστική μας ταυτότητα, μη στηρίζοντας την πολιτιστική μας παραγωγή και να βιώσουμε φαινόμενα, αντίστοιχα, της προηγούμενης οικονομικής κρίσης, που εισάγαμε πολιτισμό σε τιμή ευκαιρίας από άλλες χώρες. Ας πάρουμε το παράδειγμα άλλων χωρών του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Η Γερμανία ανακοίνωσε χρηματοδοτικό πακέτο ύψους 50 δισ. ευρώ προς τον κόσμο των τεχνών, “τα χρήματα θα διατεθούν, καταρχήν, στους αυτοαπασχολούμενους καλλιτέχνες και σε μικρές επιχειρήσεις”, δήλωσε χαρακτηριστικά η υπουργός πολιτισμού Μόνικα Γκρούτερς. Η Αγγλία, όπως ανακοίνωσε το Arts Council, θα δώσει το ποσό των 160 εκατ. λιρών για να χρηματοδοτήσει πολιτιστικούς οργανισμούς και μεμονωμένους αυτοαπασχολούμενους καλλιτέχνες να αντιμετωπίσουν την κρίση που προκαλεί ο COVID-19. Μέτρα έχουν ανακοινώσει η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία.

Στην Ελλάδα, αρκεστήκαμε στην σύντομη παράταση κατάθεσης πολιτιστικών προτάσεων για το 2020, στην παράταση του χρονικού πλαισίου υλοποίησης των ήδη χρηματοδοτούμενων έργων και στο κάλεσμα για καταγραφή των ζημιών προς τους φορείς. 

Τι θα γίνει με την καταβολή δεδουλευμένων και καταβληθέντων δαπανών για παραγωγές που ακυρώθηκαν λόγω COVID-19;

Θα υπάρξουν ελαφρύνσεις σε φόρους και εισφορές;

Θα υπάρξει νέα πολιτική για την διασφάλιση της πρόσβασης των εργαζομένων του πολιτισμού, σε περίθαλψη, ασφάλιση και επίδομα ανεργίας; 

Ο κλάδος της δημιουργικής και πολιτιστικής βιομηχανίας θεωρείται ούτως ή άλλως ένας από τους πιο επισφαλείς της οικονομίας. Σήμερα, με το ξέσπασμα της πανδημίας, ζούμε την πιο δύσκολη περίοδο εργασιακής και μισθολογικής ανασφάλειας. Η βοήθεια χρειάζεται να είναι μεγάλη και σχεδιασμένη μακροπρόθεσμα, για να δώσει πνοή σε μία βιομηχανία που νοσεί, αλλά επιμένει να μας εμψυχώνει, μένοντας δίπλα μας.

*Ο Αλέξης Γεωργούλης είναι ηθοποιός & ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία

Ημέρα της Γυναίκας 2020 : O COVID-19 αυξάνει την ενδοοικογενειακή βία

Είμαι μαζί της. Εσύ;

Η καραντίνα μπορεί να ήταν αποτελεσματική για την αποφυγή μετάδοσης μιας λοιμώδους νόσου, μπορεί όμως να αποβεί ψυχοσωματικά επιβλαβής έως και εγκληματική, κυρίως για γυναίκες, παιδιά και ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα νεότερων, κατά βάση, ηλικιών –διότι και αυτές οι περιπτώσεις συνιστούν έμφυλη βία–, τα οποία ανάγκη συγκατοικούν στον ίδιο χώρο με βίαιους συντρόφους, συζύγους ή συγγενείς. Το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι αδυνατούν όχι μόνο να ξεφύγουν έστω για λίγο αλλά δεν μπορούν καν να απομονωθούν ώστε να αναζητήσουν βοήθεια από το τηλέφωνο ή το Διαδίκτυο – σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει εδώ η συνδρομή φίλων, γειτόνων ή άλλων συγγενών που γνωρίζουν την κατάσταση και προθυμοποιούνται να την επικοινωνήσουν.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και τα Ηνωμένα Έθνη (ΟΗΕ) ξεκίνησαν μια νέα, παγκόσμια, πολυετή πρωτοβουλία επικεντρωμένη στην εξάλειψη όλων των μορφών βίας κατά των γυναικών και των κοριτσιών (VAWG) -The Spotlight Initiative

– Η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών είναι μια από τις πλέον διαδεδομένες, επίμονες και κατάφωρες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σήμερα, στον κόσμο.

– 1 στις 3 γυναίκες παγκοσμίως, έχει υποστεί σωματική ή σεξουαλική βία.

Η Πρωτοβουλία αυτή, ονομάζεται έτσι επειδή εστιάζει το ενδιαφέρον της στο θέμα αυτό, μεταφέροντάς το στο προσκήνιο, στο φως. Τοποθετεί τη βία κατά των γυναικών, στο επίκεντρο των προσπαθειών για την επίτευξη της ισότητας των φύλων και της χειραφέτησης των γυναικών, σύμφωνα με την Ατζέντα για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του 2030 και τον 5ο Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης.

“Δεν νοείται να έχουμε ακόμα φαινόμενα ρητορικής μίσους”

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ – 6/3/2020

Α. Γεωργούλης: “Δεν νοείται να έχουμε ακόμα φαινόμενα ρητορικής μίσους και εκφοβισμού, ψηφιακού ή μη και να στιγματίζεται κατά τέτοιο τρόπο η διαφορετικότητα και η ετερότητα.”

 

Στην εκπαίδευση των πολιτών για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους στη νέα ψηφιακή εποχή, ενάντια στην ρητορική μίσους και εκφοβισμού, εστιάζει ο Ευρωβουλευτής Αλέξης Γεωργούλης.

Ως μέλος της Επιτροπής Αναφορών, κατέθεσε μία σειρά τροπολογιών στο Σχέδιο Γνωμοδότησης της Επιτροπής για την Ετήσια Έκθεση της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

Συγκεκριμένα οι τροπολογίες που κατέθεσε αφορούν την:

  • πρόληψη και την καταστολή της ρητορικής μίσους

  • προστασία των προσωπικών δεδομένων

  • εκπαίδευση των πολιτών στη νέα ψηφιακή εποχή

  • αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας.

 

Ο Ευρωβουλευτής, σε δήλωση του, υπογράμμισε ότι: ‘’Στη νέα ψηφιακή εποχή, με την εγκαθίδρυση της ενιαίας ψηφιακής αγοράς, του πλάνου για ευρυζωνικά δίκτυα μεγαλύτερης εμβέλειας και την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης σε μια σειρά από τομείς δραστηριότητας, είναι απαραίτητο πια να υπάρξει εκπαίδευση για τα δικαιώματα των πολιτών στα δεδομένα τους αλλά και στις υποχρεώσεις τους στον κυβερνοχώρο. Δεν νοείται να έχουμε ακόμα φαινόμενα ρητορικής μίσους και εκφοβισμού, ψηφιακού ή μη και να στιγματίζεται κατά τέτοιο τρόπο η διαφορετικότητα και η ετερότητα. Οφείλουμε όλοι σαν πολίτες να επαγρυπνούμε, για να μπορέσουμε να αποτρέψουμε αυτά τα φαινόμενα και να προστατέψουμε έγκαιρα τα θύματα’’.

Αναλυτικά οι παρεμβάσεις του κ. Αλέξη Γεωργούλη:

 

Ο Ευρωβουλευτής κατέθεσε τροπολογίες για την πρόληψη και την καταστολή της ρητορικής μίσους. Στις σχετικές τροπολογίες, ο κ. Γεωργούλης καλεί τα Κράτη Μέλη να διασφαλίσουν την επιτυχή καταπολέμηση της ρητορικής μίσους, προχωρώντας στην αποτελεσματική καταγραφή, έρευνα, δίωξη και εκδίκαση των σχετικών περιστατικών, με βάση την νομοθεσία τους και το Ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο. Ακόμη, οι τροπολογίες συστήνουν στην Επιτροπή να αναθεωρήσει την Ψηφιακή Στρατηγική και να προωθήσει την υιοθέτηση ενός κοινού προσδιορισμού για τον διαδικτυακό εκφοβισμό για τα Κράτη Μέλη καθώς και να προχωρήσει στην έκδοση οδηγών για την αποτελεσματική ανίχνευση, τον έλεγχο και την αναφορά σχετικών περιστατικών.

 

Επιπλέον, οι τροπολογίες του Ευρωβουλευτή επικεντρώθηκαν στην προστασία των προσωπικών δεδομένων. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της ανάπτυξης των δικτύων 5G, ο κ. Γεωργούλης ζήτησε από την Επιτροπή να εγγυηθεί την προστασία των προσωπικών δεδομένων, θέτοντας αυτό το ζήτημα ως προτεραιότητα στην πρωτοβουλία «Εργαλειοθήκη της Ε.Ε. για την ασφάλεια του 5G».

 

Ο Ευρωβουλευτής τόνισε ότι η Επιτροπή πρέπει να προωθήσει την εκπαίδευση των πολιτών στις σύγχρονες εξελίξεις στην ψηφιακή τεχνολογία. Σύμφωνα με τις συστάσεις του Ευρωβουλευτή, με τις κατάλληλες πρωτοβουλίες και την έκδοση οδηγών, η Κομισιόν πρέπει να βοηθήσει τους καταναλωτές προϊόντων και υπηρεσιών να είναι σε θέση να διαχειρίζονται τα δεδομένα τους και τους επαγγελματίες να μπορούν να αναγνωρίζουν και να αποτρέπουν περιπτώσεις παραπτωμάτων και παραβιάσεων των προσωπικών δεδομένων.

Επιπρόσθετα, ο Ευρωβουλευτής κατέθεσε τροπολογία που αφορά την Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας. Όπως σημειώνεται, τα Κράτη Μέλη πρέπει να λάβουν αυστηρότερα μέτρα για την ποινικοποίηση κάθε είδους μη συναινετικών σεξουαλικών δραστηριοτήτων. Προς επίτευξη αυτού του στόχου, ο κ. Γεωργούλης υπογράμμισε την άμεση ανάγκη να ευθυγραμμιστούν οι εθνικές νομοθεσίες με το άρθρο 36 της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης.

 

Πολιτιστική Προσβασιμότητα των Ατόμων με Αναπηρία

WEB_Βρανα-Γεωργουλης-2

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Βρυξέλλες, 1.10.2019

 Πολιτιστική Προσβασιµότητα των Ατόµων µε Αναπηρία

 

Mε πρωτοβουλία του Ευρωβουλευτή, Αλέξη Γεωργούλη, διοργανώνεται εκδήλωση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Πέµπτη 10 Οκτωβρίου και ώρα 09:00, για την Πολιτιστική Προσβασιµότητα των Ατόµων µε Αναπηρία.

Η συγκεκριµένη εκδήλωση εντάσσεται σε µια ευρύτερη προσπάθεια να επισηµανθούν και να αναδειχθούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτοµα µε αναπηρία κατά την πρόσβαση σε πολιτιστικούς χώρους αλλά και στον πολιτισμό ως επιλογή σταδιοδρομίας. Στόχος της εκδήλωσης είναι να αναδειχθούν συγκεκριμένες προτάσεις, καλές πρακτικές, αλλά και προκλήσεις, μέσα από τη συνεισφορά τεχνογνωσίας από ειδικούς, εμπειρογνώμονες, εκπροσώπους ΑμεΑ και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.

Πέµπτη, 10 Οκτωβρίου 2019

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο – Αίθουσα ASPG2 – 09:00 – 11:00

 

Μπορείτε να παρακολουθήσετε τη συζήτηση στο twitter, κατά τη διάρκεια της ηµερίδας, ακολουθώντας το hashtag #AccessToCulture

Δευτέρα 7/10 στις 12:00 (ώρα Βρυξελλών).

Την εκδήλωση μπορείτε να την παρακολούθησετε και live στο διαδίκτυο στο site της gue/ngl.  – https://www.guengl.eu/

 

Πρωτοβουλία από την Επιτροπή
Πολιτισμού και Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ενωτικής Αριστεράς/ Βόρειας Πράσινης
Αριστεράς (
GUE/NGL CULT)

 

Όψεις της πολιτιστικής
προβασιμότητας για άτομα με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες

 

Περιγραφή: Τα άτομα με αναπηρία αποκλείονται συστηματικά από το εύρος εφαρμογής σημαντικών τομέων της νομοθεσίας (όπως η Οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων – όπου προβλέπεται μόνο η προοδευτική υλοποίηση απαιτήσεων προσβασιμότητας), ενώ πρόσφατα ο οπτικο-ακουστικός τομέας συζητήθηκε στο πλαίσιο της Πράξης Προσβασιμότητας. Η ακεραιότητα της δημιουργικής ελευθερίας υπήρξε ένα ισχυρό επιχείρημα για τους εκπροσώπους της ενσωμάτωσης της προσβασιμότητας στην τέχνη και τον πολιτισμό. Η πρωτοβουλία αυτή θα αναδείξει ήδη υπάρχουσες πρακτικές και ψηφιακά εργαλεία που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την πολιτιστική προσβασιμότητα για άτομα με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες.

Ώρες: 08.30
– 11.00

Ημερομηνία:
10.10.2019

Τοποθεσία:  ASP 1G2

Αναλυτικό
πρόγραμμα:

 

08:30- 09:00
– ΕΓΓΡΑΦΗ – Είσοδος Συμμετεχόντων στο κτίριο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

 

09:00 –
09:05 – ΕΝΑΡΞΗ

Αλέξης Γεωργούλης,
Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, 
GUE/NGL

09:05 –
09:55 – 1η Συνεδρίαση – ΝΟΜΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ:
Η ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ Η ΠΡΑΞΗ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ

Συντονιστής
πάνελ (
GUE/NGL MEP)

 

09:05 –
09:15 – Παρουσίαση της έννοιας της προσβασιμότητας σε διεθνή και Ευρωπαϊκά νομικά
όργανα

DrDr.h.c. Παρασκευή (Παρούλα) Νάσκου – Περράκη, Καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου και
Διεθνών Οργανισμών, Πρόεδρος Ινστιτούτου Βαλκανικών Σπουδών

 

09:15 –
09:25

Νικόλας Γιατρομανωλάκης,
Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού, Ελληνικό Υπουργείου Πολιτισμού και
Αθλητισμού

 

09:25 – 09:35
– Βελτιωμένοι κανόνες της ΕΕ για την προσβασιμότητα στο οπτικοακουστικό
περιεχόμενο

Lara Orlandi, Υπεύθυνη Πολιτικής, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, DG CONNECTUnit I1 – Audiovisual & Media Services Policy.

 

09:35 – 09:45
– Η διαπραγμάτευση των Οδηγιών: Το αποτέλεσμα για τα άτομα με αναπηρία

Alejandro Moledo, Συντονιστής Πολιτικής, Ευρωπαϊκό Φόρουμ Ατόμων με
Αναπηρία (EDF)

 

09:45 – 09:55
– Η οπτική γωνία των Δημιουργικών Βιομηχανιών

Julie LenoirJunior Σύμβουλος Πολιτικής ΕΕ, Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση (EBU) Νομοθεσία & Πολιτική

 

09:55 –
11:00 – 2η Συνεδρίαση – ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Συντονιστής
Πάνελ (
GUE/NGL MEP)

 

09:55 – 10:05 – Διασφαλίζοντας Δημοκρατική Συμμετοχή για όλους τους Πολίτες
στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό

Dr Pilar Orero, Πανεπιστήμιο Autònoma της Βαρκελώνης, Ισπανία

10:05 – 10:15
– Για τα Κοινωνικά Δικαιώματα των Καλλιτεχνών με Αναπηρία

Αντώνης Ρέλλας, Σκηνοθέτης, ανάπηρος καλλιτέχνης, Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών,
Κίνηση Χειραφέτησης ΑμεΑ

 

10:15 – 10:25 – Μια Ολιστική Προσέγγιση στις Προσβάσιμες Τέχνες

Εμμανουέλα Πατηνιωτάκη, Ερευνήτρια, Ακαδημαϊκός, AVT Πρακτικός, Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών

 

10:25 – 10:35
– 
Καλές Πρακτικές σε σύγχρονους
χώρους δημιουργίας

Μόνικα ΤσιλιμπέρδηΠροϊσταμένη
Διεύθυνσης για την Ανάπτυξη της Σύγχρονης Δημιουργίας 
 – Ελληνικό Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού

 

10:35 –
10:55 – Αναπηρία στην τέχνη και στον πολιτισμό: αντιμετωπίζοντας αντιλήψεις – «Δραματοποιημένη»
Αφήγηση (
Emotive Storytelling)

Κατερίνα Βρανά, StandUp Κωμικός

Αντώνης Τσαπατάκης, Παραολυμπιονίκης

 

10:55- 11:00
Q

Ερωτήσεις
Συμμετεχόντων 

Ερώτηση για τον μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και στην τσικουδιά

Ερώτηση προς την Κομισιόν για τον μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου  κατανάλωσης στο τσίπουρο και στην τσικουδιά

‘’Αν και η χώρα μας έχασε την μάχη στο Δικαστήριο που νομικά έχει το τελευταίο λόγο, υπάρχει ένα περιθώριο το οποίο θέλω να εξερευνήσει για στήριξη αυτών των παραγωγών. Η παραγωγή τσίπουρου και τσικουδιάς, στηρίζει ολόκληρες περιοχές της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένης και της Θεσσαλίας από όπου κατάγομαι. Το τσίπουρο και η τσικουδιά, μαζί με το ούζο, ανήκουν σε ποτά που δεν είναι απλά προϊόντα. Δεν είναι ένα όφελος μόνο για την τοπική οικονομία των παραγωγών περιοχών. Πρόκειται για ολόκληρη μυσταγωγία από την συλλογή των πρώτων υλών, την απόσταξη μέχρι και την κατανάλωση. Μιλάμε για ένα κομμάτι της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, κομμάτι της φιλοσοφίας μας σαν λαός! Αυτό λοιπόν που θέλω να εξασφαλίσω από την Κομισιόν είναι ότι θα βρεθεί ένας τρόπος προστασίας αυτής της διαδικασίας και στήριξης της παραγωγής!’’ δήλωσε ο Αλέξης Γεωργούλης με αφορμή την ερώτηση που κατέθεσε προς την Κομισιόν για τον μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και στην τσικουδιά.

Αφορμή για την ερώτηση αυτή υπήρξε η πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ που θεωρούσε ότι η απόφαση της Ελλάδας να υποβάλει τα δύο αυτά εθνικά προϊόντα σε μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης αντιβαίνει την νομοθεσία της Ένωσης για τον ανταγωνισμό (Απόφαση στην υπόθεση C-91/18 Επιτροπή κατά Ελλάδος, 11 Ιουλίου 2019).

Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν είχε παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο λόγω του μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης.  Ελλάδα επιβάλλει επί του παρόντος μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης (50 %) στο τσίπουρο και την τσικουδιά, καθώς και μειωμένο συντελεστή (περίπου 6 %) στην παραγωγή των ίδιων οινοπνευματωδών ποτών από μικρούς παραγωγούς, τους αποκαλούμενους «διήμερους» αποσταγματοποιούς.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Το ΔΕΕ σε απόφαση που δημοσίευσε στις 11 Ιουλίου 2019 θεώρησε ότι η ελληνική νομοθεσία1 που προβλέπει την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι επιχειρήσεις απόσταξης και μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι μικροί αποσταγματοποιοί αντιβαίνει στο δίκαιο της Ένωσης και συγκεκριμένα στην Οδηγία 92/83/ΕΟΚ3 και Οδηγία 92/84/ΕΟΚ.

 Δεδομένου ότι η παραγωγή τσίπουρου και τσικουδιάς είναι μοναδική τέχνη που ευρίσκεται σε περιοχές της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας αντίστοιχα, ερωτάται η Επιτροπή:

 1.Θα μπορούσε να επεκταθεί η παρέκκλιση του άρθρου 23 παρ. 2 της Οδηγίας 92/83/ΕΟΚ για να τα καλύπτει συνολικά τσίπουρο και τσικουδιά, δεδομένου ότι το ούζο το οποίο εμπίπτει στην παρέκκλιση παράγεται κατά τρόπο παρόμοιο;

 2.Αν κάτι τέτοιο δεν καταστεί εφικτό, τι μέτρα σκοπεύει να λάβει για να στηρίξει τους μικρούς αποσταγματοποιούς που ασκούν ένα επάγγελμα/τέχνη μοναδικό στην Ευρώπη και στηρίζουν την τοπική οικονομία μεγάλων περιοχών της χώρας;

 3.Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες που σκοπεύει να αναλάβει η Επιτροπή για να προστατέψει επαγγέλματα και τεχνικές (οι οποίες απέχουν από την σύγχρονη βιομηχανική διαδικασία) που χάνονται ως κομμάτι της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρώπης;

 

 

 

 

Φρέσκιες και συμμετοχικές ιδέες για τον πολιτισμό

Φρέσκιες και συμμετοχικές ιδέες για τον Πολιτισμό

Σήμερα Τετάρτη 10 Ιουλίου, συμμετείχα στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ως τακτικό μέλος. Εκπροσωπώντας την πολιτική μου ομάδα, τον ΣΥΡΙΖΑ – προοδευτική Συμμαχία, άλλα πάνω από όλα, όλους τους Έλληνες και τις Ελληνίδες, είμαι πεπεισμένος ότι θα συνεισφέρω και εγώ από την πλευρά μου στο να ληφθούν πρωτοβουλίες και δράσεις που θα φέρουν στο προσκήνιο φρέσκιες ιδέες, συμμετοχικές και δημιουργικές για όλους τους πολίτες.

Ο πολιτισμός εξ’ ορισμού αφορά τους πολλούς και ιδιαίτερα εκείνους και εκείνες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Για αυτό βασική μου προτεραιότητα ως Ευρωβουλευτής, θα είναι η δημιουργία δομών και υπηρεσιών που θα εξασφαλίζουν τις ίσες ευκαιρίες και την προσβασιμότητα όλων, σε όλα τα επίπεδα της πολιτιστικής δημιουργίας.

Η Ελλάδα έχει πολλά να προσφέρει σε αυτή την συζήτηση. Η πολιτιστική της κληρονομιά είναι ταυτόχρονα και θεμέλιος λίθος του Ευρωπαϊκού πολιτισμού. Ο πολιτισμός για να μπορεί να υπηρετεί την δημοκρατία, οφείλει να είναι και συμμετοχικός. Οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες που θα αναλάβω την επόμενη περίοδο, θα κινούνται στην κατεύθυνση της κινητοποίησης πολιτών, καλλιτεχνών, πολιτιστικών φορέων και αρχών με στόχο την απελευθέρωση όλων των δημιουργικών δυνάμεων που έχει ανάγκη η Ελλάδα.

Eίμαι σίγουρος ότι όλοι μαζί μπορούμε να πετύχουμε πολλά περισσότερα από ότι ο καθένας μόνος του και από την πλευρά μου σε αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζω να κινηθώ.