Μελέτη ΟΟΣΑ – Σύγκριση πολιτικών στήριξης του πολιτισμού έναντι των επιπτώσεων του COVID-19 μεταξύ διαφορετικών χωρών

Μελέτη ΟΟΣΑ – Σύγκριση πολιτικών στήριξης του πολιτισμού έναντι των επιπτώσεων του COVID-19 μεταξύ διαφορετικών χωρών

Πρόκειται για μελέτη του ΟΟΣΑ για τις πολιτικές στήριξης του πολιτισμού έναντι των επιπτώσεων του COVID-19, συγκριτικά μεταξύ διαφορετικών χωρών με τίτλο: Culture shock: COVID-19 and the cultural and creative sectors

Ο πολιτισμός είναι ο πρώτος τομέας που χτυπήθηκε από τον COVID-19 και ο τελευταίος που θα ανακάμψει.

Σε όλες τις χώρες, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, υιοθετήθηκαν πολιτικές και μέτρα στήριξης του πολιτισμού και των Δημιουργικών και Πολιτιστικών Τομέων (ΔΠΤ) συνολικά. Για παράδειγμα, σε πολλές χώρες λήφθηκαν μέτρα για καλύτερους όρους δανείων, εισοδηματική στήριξη και ευέλικτους μηχανισμούς ανακούφισης από οικονομικές και διοικητικές υποχρεώσεις.

Στην συγκεκριμένη μελέτη του ΟΟΣΑ περιλαμβάνεται μια συγκριτική προσέγγιση των διαφορετικών πολιτικών που υιοθετήθηκαν μεταξύ διαφορετικών χωρών. Ειδικό ενδιαφέρον παρουσιάζει ο πίνακας της μελέτης, όπου στις στήλες του πίνακα παρουσιάζονται οι κατηγορίες μέτρων και πολιτικών που υιοθετήθηκαν και στις γραμμές του πίνακα, παρουσιάζονται οι διαφορετικές χώρες υπό μελέτη.

Ο πίνακας διατίθεται εδώ.

Συνοπτικό υλικό για τη μελέτη διατίθεται εδώ.

Το πλήρες κείμενο της μελέτης διατίθεται εδώ (σε ενιαίο αρχείο pdf).

Πρωτοβουλία Γεωργούλη – 104 Ευρωβουλευτές – Στηρίξτε την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Ανάκαμψη

Πρωτοβουλία Γεωργούλη – 104 Ευρωβουλευτές – Στηρίξτε την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Ανάκαμψη

Πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία Γεωργούλη για την στήριξη του πολιτισμού

Πρωτοβουλία για την πολιτιστική ανάκαμψη της Ευρώπης, μετά το χτύπημα που επέφερε η πανδημία COVID-19 στους Πολιτιστικούς και Δημιουργικούς Τομείς το 2020, ανέπτυξε ο Αλέξης Γεωργούλης, Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ_ΠΣ, την οποία συνυπογράφουν εκατόν τρεις (103) ευρωβουλευτές και από τις έξι (6) πολιτικές ομάδες.

Με την ανοιχτή επιστολή τους προς τους αρχηγούς των κρατών της ΕΕ, τους Υπουργούς Οικονομικών και Πολιτισμού, οι εκατόν τέσσερις (104) ευρωβουλευτές ζητούν να αναλάβουν την ευθύνη της στήριξης του πολιτισμού τόσο στις χώρες τους όσο και πανευρωπαϊκά, μετά από το ηχηρό μήνυμα που έδωσε το Ευρωκοινοβούλιο με το Ψήφισμα για την Πολιτιστική Ανάκαμψη της Ευρώπης για δέσμευση του 2%  από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας υπέρ του πολιτισμού.

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αναπτύχθηκε μετά από διαβούλευση με ευρωπαϊκούς φορείς και σε ανταπόκριση προηγούμενης επιστολής της Culture Action Europe εκ μέρους 110 ευρωπαϊκών φορέων για έκκληση στήριξης για τον πολιτισμό (εδώ).

Η επιστολή αναλυτικά:














Θετική εξέλιξη τα 16 δισ. ευρώ επιπλέον για τα εμβληματικά προγράμματα της Ευρώπης

Θετική εξέλιξη τα 16 δισ. ευρώ επιπλέον για τα εμβληματικά προγράμματα της Ευρώπης

600 εκ. ευρώ επιπλέον για το Creative Europe και 22 δισ. ευρώ επιπλέον για το Erasmus+

Έπειτα από αγώνα και εντατικές διαπραγματεύσεις, που διήρκησαν 10 εβδομάδες, η διαπραγματευτική ομάδα του ΕΚ κατάφερε να εξασφαλίσει αύξηση ύψους 16 δισ. ευρώ για τα εμβληματικά προγράμματα της Ευρώπης.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην χρηματοδότηση προγραμμάτων που αφορούν την κλιματική αλλαγή και την προώθηση της ισότητας των φύλων. Σημαντική εξέλιξη, η αύξηση της χρηματοδότησης για προγράμματα υψίστης σημασίας για την στήριξη του πολιτισμού, της εκπαίδευσης, της καινοτομίας και των Δημιουργικών Πολιτιστικών Τομέων όπως η Δημιουργική Ευρώπη (Creative Europe), το Erasmus+, ο Ορίζων (Horizon) και το Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης (European Solidarity Corps). Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέχρι και την τελευταία στιγμή της διαπραγμάτευσης, ήταν υπό συζήτηση η περικοπή αυτών των προγραμμάτων. Ωστόσο, τελικά, για το πρόγραμμα Erasmus+ εξασφαλίστηκε το ισοδύναμο ενός επιπλέον έτους χρηματοδότησης. Επίσης, το ΕΚ διασφάλισε τη συνέχιση της αύξησης της χρηματοδότησης της έρευνας.

Αξίζει να αναφερθεί ότι στο ψήφισμα για την πολιτιστική ανάκαμψη της Ευρώπης, βασικό αίτημα του ΕΚ ήταν ο διπλασιασμός του προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη, όπως και η στήριξη, μέσα από δημιουργικά προγράμματα, του Δημιουργικού και Πολιτιστικού Τομέα.

Το σχέδιο συμφωνίας που επιτεύχθηκε ανάμεσα στη διαπραγματευτική ομάδα του ΕΚ και την Προεδρία του Συμβουλίου θα πρέπει, σε επόμενο στάδιο, να εγκριθεί από το Συμβούλιο, καθώς, επίσης, να λάβει τη στήριξη του Προέδρου του Κοινοβουλίου και των επικεφαλής των ομάδων. Στη συνέχεια, θα αποτελέσει αντικείμενο ψηφοφορίας στην επιτροπή Προϋπολογισμών και στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα συνεχίσει να στηρίζει την ορθή χρηματοδότηση των προγραμμάτων τα οποία ενισχύουν την έρευνα, τις ευρωπαϊκές αξίες και τον πολιτισμό.

Ευρωπαϊκή ενίσχυση 7,7 εκατομμυρίων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον Πολιτισμό εντός του Δήμου Αθηναίων

Ευρωπαϊκή ενίσχυση 7,7 εκατομμυρίων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον Πολιτισμό εντός του Δήμου Αθηναίων

Ευρωπαϊκή ενίσχυση 7,7 εκατομμυρίων ευρώ για στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον Πολιτισμό εντός του Δήμου Αθηναίων

Πρόκειται για την από 28.10.2020 απόφαση της Επιτροπής με αριθμό C(2020)7596 final. Το πρωτότυπο κείμενο της απόφασης είναι διαθέσιμο εδώ.

Με το συγκεκριμένο μέτρο επιδοτούνται μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με ποσό μεταξύ 10.000 – 200.000 ευρώ για στήριξη του κεφαλαίου τους. Η επιδότηση αφορά στο 50% του κόστους δαπανών συγκεκριμένων κατηγοριών που κατέβαλαν οι δικαιούχοι το 2019. Σύμφωνα με την απόφαση εκτιμάται ότι θα επιδοτηθούν συνολικά από 35 μέχρι 750 επιχειρήσεις.

Στους σκοπούς του μέτρου περιλαμβάνεται η ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων υπό το βάρος των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας στον τομέα του πολιτισμού. Ως απώτερος σκοπός επίσης αναφέρεται η διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων για την προώθηση του πολιτιστικού κεφαλαίου της πόλης της Αθήνας.

Το μέτρο περιλαμβάνει επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός του Δήμου Αθηναίων στα εξής αντικείμενα:

1. δραστηριότητες προβολής ταινιών

2. υπηρεσίες διοργάνωσης συνεδρίων και εμπορικών εκθέσεων

3. παραστατικών τεχνών

4. υποστηρικτικών δραστηριοτήτων για παραστατικές τέχνες

5. καλλιτεχνική δημιουργία

6. λειτουργία εγκαταστάσεων τέχνης

7. δραστηριότητες μουσείων

8. λειτουργία ιστορικών χώρων και κτιρίων και παρόμοιων χώρων επισκέψεως

9. δραστηριότητες βοτανικών και ζωολογικών κήπων και διατήρησης φύσης

10. υπηρεσίες διοργάνωσης εκδηλώσεων

11. άλλες δραστηριότητες που δεν αναφέρονται ανωτέρω

Η ενίσχυση θα δοθεί όχι αργότερα από τις 30 Ιουνίου του 2021.

Η διαδικασία είναι ακόμα στο αρχικό στάδιο, καθώς μόλις έχει δοθεί η σχετική εγκριτική απόφαση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν το επόμενο χρονικό διάστημα από τους αρμόδιους φορείς athensib.gr και efepae.gr.

Το πρωτότυπο κείμενο της απόφασης είναι διαθέσιμο εδώ καθώς επίσης και αμέσως παρακάτω.


















Erasmus+ Βασικές Πληροφορίες

Erasmus+ Βασικές Πληροφορίες

Erasmus+
Βασικές πληροφορίες

 

Τι είναι το Erasmus+ και πώς λειτουργεί; 

Το Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ένα χρηματοδοτικό σχήμα το οποίο στηρίζει δραστηριότητες στα πεδία της Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Νεολαίας και Αθλητισμού. 

Το Πρόγραμμα δομείται σε τρεις κύριες δράσεις “Key Actions” και δύο επιπρόσθετες δράσεις. Η διαχείριση των δράσεων γίνεται αφ’ ενός σε εθνικό επίπεδο, μέσω των Εθνικών Γραφείων (National Agencies) και αφ’ ετέρου σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μέσω του ΕACEA (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency).

Οι δράσεις του Erasmus+ που διαχειρίζεται το EACEA είναι: 

  • Κύρια Δράση 1 (Key Action 1): Κινητικότητα (Mobility). Για περισσότερα κλικ εδώ
  • Κύρια Δράση 2 (Key Action 2): Συνεργασία (Cooperation). Για περισσότερα κλικ εδώ
  • Κύρια Δράση 3 (Key Action 3): Πολιτική (Policy). Για περισσότερα κλικ εδώ
  • Jean Monnet Δράσεις. Για περισσότερα κλικ εδώ
  • Δράσεις για τον Αθλητισμό. Για περισσότερα κλικ εδώ
  • Χρηματοδοτήσεις. Για περισσότερα κλικ εδώ.

Εδώ μπορείτε να βρείτε συνολική παρουσίαση των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+. 

 

 

 

BECA – Special Committee on Beating Cancer

Ειδική Επιτροπή για την Καταπολέμηση του Καρκίνου

(BECA – Special Committee on Beating Cancer)

Το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο μπορεί να δημιουργεί Ειδικές Επιτροπές προκειμένου να δραστηριοποιούνται σε ειδικά θέματα.

Στις 17/6/2020 το Ευρωκοινοβούλιο αποφάσισε με 651 ψήφους υπέρ, 28 κατά, και 8 αποχές, να δημιουργήσει την Ειδική Επιτροπή για την Καταπολέμηση του Καρκίνου – BECA (Special Committee on Beating Cancer).

Στόχο της BECA αποτελεί επίσης η διασφάλιση της στενής διασύνδεσης με την ερευνητική αποστολή για τον καρκίνο στο μελλοντικό πρόγραμμα Horizon.

Περαιτέρω, η BECA αποσκοπεί στην αξιολόγηση των δυνατοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αναλάβει συγκεκριμένη δράση και να δημιουργήσει νομοθεσία και άλλα μέτρα τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη και καταπολέμηση του καρκίνου. Επιπλέον, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο των σκοπών της BECA εντάσσεται και η διερεύνηση των καλύτερων δυνατών τρόπων για να υποστηριχθεί η έρευνα, διασφαλίζοντας τη στενή σύνδεση του αντικειμένου με πρόγραμμα Horizon.

Η καταστατική συνεδρίαση της Ειδικής Επιτροπής για την Καταπολέμηση του Καρκίνου έλαβε χώρα στις 23/9, ώστε να ξεκινήσει τη δράση της.

Η επόμενη συνεδρίαση έχει προγραμματιστεί για τις 12 Οκτωβρίου 2020.

Μείνετε συντονισμένοι για τα νέα της Ειδικής Επιτροπής για τον Καρκίνο.

Υποψήφιος Ευρωβουλευτής με το Πράσινο Κίνημα ο Αλέξης Γεωργούλης

Υποψήφιος Ευρωβουλευτής με το Πράσινο Κίνημα ο Αλέξης Γεωργούλης

Με το Πράσινο Κίνημα θα είναι υποψήφιος Ευρωβουλευτής στις επικείμενες Ευρωεκλογές ο Αλέξης Γεωργούλης. Ο δραστήριος Έλληνας Ευρωβουλευτής ενώνει τις δυνάμεις του με πράσινο κόμμα της χώρας στη μεγάλη προσπάθεια που έχει ξεκινήσει για την οικολογική – πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της κοινωνίας.

Ο Αλέξης Γεωργούλης θα συνεισφέρει τα μέγιστα με την εμπειρία του και το πλούσιο Ευρωκοινοβουλευτικό του έργο, καθώς κατάφερε να αναδειχθεί στην 1η θέση από όλους τους Έλληνες Ευρωβουλευτές, σε κοινωνική επίδραση, με βάση τη μέτρηση του BCW Influence Index.

Το Πράσινο Κίνημα, εκφράζει την σύγχρονη κυβερνώσα οπτική των “πράσινων πολιτικών”, μακριά από τις περιθωριακές ιδεοληψίες των οικολόγων του παρελθόντος. Με ολοκληρωμένη πρόταση, που εμπεριέχεται στο Σχέδιο Πράσινης Διακυβέρνησης, το οποίο έχει εγκαίρως παρουσιαστεί και βρίσκεται στη διάθεση όλων των πολιτών.

Το Πράσινο Κίνημα υπογραμμίζει ότι οι ευρωεκλογές του Ιουνίου είναι ιδιαιτέρως κρίσιμες για την Ε.Ε, αλλά και για τη χώρα μας η οποία έχει να εκλέξει “πράσινο” ευρωβουλευτή από το μακρινό 2009.

Οι δηλώσεις του Κώστας Καλογράνη

Αμέσως μετά τη συμφωνία της καθόδου του Ευρωβουλευτή Αλέξη Γεωργούλη με το Πράσινο Κίνημα, ο επικεφαλής του εκλογικού αγώνα του κόμματος Κώστας Καλογράνης προέβη στην ακόλουθη δήλωση: “Καλωσορίζουμε τον Έλληνα Ευρωβουλευτή Αλέξη Γεωργούλη στην κοινή μας προσπάθεια για να εκπροσωπηθεί ο πράσινος χώρος στην επόμενη Ευρωβουλή. Το σημαντικό έργο του στην Επιτροπή Πολιτισμού του Ευρωκοινοβουλίου όπου συμμετείχε είναι βασικό εχέγγυο για την ποιοτική μας συνεργασία σε επίπεδο θέσεων και προτάσεων. Ενώ το γεγονός ότι κατάφερε να αναδειχθεί στην 1η θέση από όλους τους Έλληνες Ευρωβουλευτές, σε κοινωνική επίδραση, με βάση τη μέτρηση του BCW Influence Index, το αποδεικνύει περίτρανα.

Καλή επιτυχία στον κοινό μας αγώνα.”

Ο Αλέξης Γεωργούλης στην Ευρωβουλή (Σύντομο Βιογραφικό)

Ο Αλέξης Γεωργούλης είναι Έλληνας ηθοποιός, και πολιτικός. Εκλέχθηκε το 2019 ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ανήκε στην πολιτική ομάδα της Αριστεράς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Από το 2023, είναι ανεξάρτητος ευρωβουλευτής.

Στην θητεία του ως Ευρωβουλευτή, ασχολήθηκε κυρίως με θέματα πολιτισμού, νεολαίας και προσβασιμότητας. Υπήρξε μέλος της Επιτροπής Πολιτισμού,της Επιτροπής Αναφορών, της Ειδικής Επιτροπής για την Αντιμετώπιση του Καρκίνου και τις Ειδικής Επιτροπής για Άτομα με Αναπηρίες.

Πρωτοστάτησε στην δημιουργία της Ομάδας Φιλίας Πολιτιστικών Δημιουργών, μία στρατηγική συμμαχία για τον πολιτισμό, συγκεντρώνοντας υποστήριξη από Ευρωβουλευτές όλων των πολιτικών ομάδων. Ανέπτυξε την πρωτοβουλία για την ανάληψη δράσης, από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, για την αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών και ειδικά της δυσλεξίας.

Ηγήθηκε της εκστρατείας για την ένταξη του Πολιτισμού στα χαρτοφυλάκια της Κομισιόν, επιτυγχάνοντας τη δημιουργία ενός αντίστοιχου χαρτοφυλακίου.

Την περίοδο της πανδημίας του COVID-19 ανέπτυξε έντονη δράση καλώντας τις ψηφιακές πλατφόρμες να αποδώσουν δίκαια τα έσοδα στους δημιουργούς, λόγω της αύξησης των κερδών κατά τη διάρκεια του lockdown. Οργάνωσε την εκστρατεία για την αφιέρωση του 2% των κονδυλίων ανάκαμψης στον Πολιτισμό, επιτυγχάνοντας τη συγκέντρωση 104 υπογραφών σε επιστολή προς τους αρχηγούς των κρατών μελών. Πάλεψε ενάντια στην προτεινόμενη μείωση του προϋπολογισμού για το Πρόγραμμα Creative Europe, εξασφαλίζοντας τελικά τη διπλασιασμό του.

Παράλληλα, άσκησε έντονη πίεση για την ενσωμάτωση της Οδηγίας για τα πνευματικά δικαιώματα, με έμφαση στο άρθρο 18 για τη διασφάλιση δέουσας και αναλογικής αμοιβής των δημιουργών. Συνέβαλε στη διαμόρφωση του «Ευρωπαϊκού Θεματολογίου για τον Πολιτισμό», επικεντρωμένος στην υποστήριξη των χωρών της ΕΕ που διεκδικούν την πολιτιστική κληρονομιά τους από τρίτες χώρες. Παράλληλα, αφιέρωσε τις δυνάμεις του, στη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Πλαισίου για Καλλιτέχνες και Εργαζόμενους στον Πολιτισμό, πρωτοστατώντας στην υποβολή ψηφίσματος για τη διασφάλιση ελάχιστων προτύπων σε όλη την Ευρώπη για τις αμοιβές, την πρόσβαση σε κοινωνική ασφάλιση και σύνταξη για τους καλλιτέχνες και τους εργαζόμενους στον πολιτισμό. Στο πλαίσιο αυτό, δεσμεύεται να συνεχίσει την εργασία για την περαιτέρω βελτίωση των συνθηκών τους.

Ασχολήθηκε με τις επιπτώσεις του COVID-19 στους νέους, διεξάγοντας διαβουλεύσεις με φορείς και την Κοινωνία των Πολιτών, στην Ελλάδα και προωθώντας τροπολογίες στον αντίστοιχο φάκελο, για την αντιμετώπισή τους. Παράλληλα, συνέβαλλε στη διαμόρφωση της πρώτης Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τα videogames, με στόχο την υποστήριξη ενός σημαντικού τομέα για τους νέους και την ενίσχυση της επαγγελματικής τους προοπτικής. Ασχολήθηκε με την ανάπτυξη της πρώτης Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τον Αθλητισμό, προάγοντας τροπολογίες που θα συνέβαλαν στην περαιτέρω στήριξη του τομέα, για τη βελτίωση της υγείας και της ευεξίας των πολιτών.

Ανέλαβε την εκπόνηση του φακέλου για την προστασία των δημοσιογράφων από καταχρηστικές αγωγές (SLAPPs), συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός υποχρεωτικού νομικού πλαισίου για την προστασία τους, σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Παρόλο που το έργο του διεκόπη απότομα λόγω της αποχώρησής του από την Ευρωομάδα της Αριστεράς, οι προσπάθειές του έθεσαν τις βάσεις για μελλοντικές εξελίξεις στον τομέα. Την ίδια περίοδο εργάστηκε στον φάκελο για την προστασία της ανεξαρτησίας των μέσων ενημέρωσης στην Ευρώπη. Μέσω διαβουλεύσεων με την Κοινωνία των Πολιτών και διαπραγματεύσεων με άλλους Ευρωβουλευτές, προσπάθησε να διασφαλίσει τη δημιουργία ενός δεσμευτικού κανονισμού που θα ενισχύει την ελευθερία και την ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης.

Η επιρροή της Ελληνικής Μουσικής στην Ευρωπαϊκή: Ανάλυση ρυθμού, κλιμάκων και οργάνων

Η επιρροή της Ελληνικής Μουσικής στην Ευρωπαϊκή: Ανάλυση ρυθμού, κλιμάκων και οργάνων

Αύριο, 9 Μαρτίου 2024, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με τίτλο “Οι επιρροές της Ελληνικής Μουσικής στην Ευρωπαϊκή: Ανάλυση ρυθμού, κλιμάκων και οργάνων”. Η εκδήλωση, η οποία αποτελεί πρωτοβουλία του Ανεξάρτητου Ευρωβουλευτή Αλέξη Γεωργούλη, θα λάβει χώρα στις 6:30 μ.μ. στον πολυχώρο Capital.

Ακολουθεί αναλυτικά το πρόγραμμα της εκδήλωσης:

Κυκλοφορία ευρωπαϊκών λογοτεχνικών έργων – Προθεσμία 16/04/2024

Κυκλοφορία ευρωπαϊκών λογοτεχνικών έργων – Προθεσμία 16/04/2024

Η παρούσα δράση θα υποστηρίξει έργα που θα μεταφράζουν, δημοσιεύουν, διανέμουν και προωθούν έργα μυθοπλασίας γραμμένα από συγγραφείς που είναι υπήκοοι – ή κάτοικοι – χωρών της Δημιουργικής Ευρώπης ή αναγνωρίζονται ως μέρος της λογοτεχνικής κληρονομιάς αυτών των χωρών

Σύμφωνα με τις τρέχουσες προτεραιότητες πολιτιστικής πολιτικής, οι προτάσεις θα πρέπει να αφορούν:

  • ενίσχυση της διακρατικής κυκλοφορίας και της ποικιλομορφίας των ευρωπαϊκών λογοτεχνικών έργων·
  • ενθάρρυνση της μετάφρασης, της δημοσίευσης και της προώθησης έργων μυθοπλασίας γραμμένων σε λιγότερο ομιλούμενες γλώσσες, προκειμένου να αυξηθεί η διανομή τους σε ευρύτερες αγορές στην Ευρώπη και πέρα από αυτήν·
  • διεύρυνση του κοινού των ευρωπαϊκών βιβλίων, ιδίως των νέων, ενθαρρύνοντάς τους ενεργά να ανακαλύψουν την ποικιλομορφία της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας·
  • συμβολή στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα του βιβλίου ενθαρρύνοντας τη συνεργασία μεταξύ διαφορετικών παραγόντων στην αλυσίδα αξίας του βιβλίου- συμπεριλαμβανομένων των βιβλιοπωλών και των βιβλιοθηκών·
  • προώθηση του επαγγέλαμτος του λογοτεχνικού μεταφραστή και τις αρχές της προβολής, των καλών συνθηκών εργασίας και της δίκαιης αμοιβής του μεταφραστή. Από αυτή την άποψη, οι εκδότες θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι το όνομα του μεταφραστή ή των μεταφραστών βρίσκεται στο εκδοθέν βιβλίο, κατά προτίμηση στο εξώφυλλο, καθώς και η γλώσσα πηγής.

Δραστηριότητες που μπορούν να χρηματοδοτηθούν

Δραστηριότητες μετάφρασης, δημοσίευσης, προώθησης και διανομής καθώς και δραστηριότητες που αφορούν τα θέματα και τις προτεραιότητες που περιγράφονται παραπάνω.

Χρονοδιάγραμμα

Δημοσίευση της πρόσκλησης: 16 Ιανουαρίου 2024

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων: 16 Απριλίου 2024 17:00 (ώρα Βρυξελλών)

Περίοδος αξιολόγησης: Μάιος-Ιούλιος 2024

Ενημέρωση αιτούντων: Οκτώβριος 2024

Υπογραφή συμφωνίας επιχορήγησης: Ιανουάριος 2025

Μπορείτε να βρείτε την πρόσκληση εδώ

Μπορείτε να βρείτε το πρότυπο πρότασης εδώ

The Parthenon Marbles are Not a Bilateral Dispute, Says Greek MEP Georgoulis

The Parthenon Marbles are Not a Bilateral Dispute, Says Greek MEP Georgoulis

Greek MEP Alexis Georgoulis has launched a campaign for the return of the Parthenon Marbles to Athens through the Culture Committee of the European Parliament.

The popular Greek actor turned politician is at the forefront of efforts in the Parliament to promote common EU approaches to culture and heritage.

Georgoulis, elected to the European Parliament in 2019, told Greek Reporter that Greece should not view the dispute with the UK as a bilateral issue. Instead, he stresses that the Parthenon and the Acropolis are World Heritage sites and that fact should be central in Athens’s efforts for the reunification of all artifacts stolen or removed from the Holy Rock.

“We should adopt a more holistic approach, highlighting the fact that Acropolis is a world heritage site and a symbol of democracy and make the world understand that this is not a bilateral issue.

“The Acropolis is not just Greece’s cultural heritage. It’s the heritage of Europe and the Western world.”

He said that Greece should appeal to the international community and demand that the ancient monument be reunited with all its original antiquities. “Acropolis’s antiquities should return to the place where they were first made.”

The UK could be more easily persuaded to make the start by handing back the Parthenon Marbles kept at the British Museum if presented with a “world heritage argument.” Others could follow, Georgoulis said.

Acropolis Parthenon
The Acropolis Parthenon. Credit: Gary Bembridge/Wikimedia Commons/CC-BY-2.0

Georgoulis: Ownership of Parthenon Marbles “counterproductive”

The Greek MEP is critical of the legal argument used by Greece and the UK over the ownership of the antiquities. “At this stage, the conflict with the UK over the legality of the acquisition of the Marbles by Lord Elgin is not a priority. Greece should focus on what it wants now.

“I am not saying that the Marbles have not been stolen, but if Greece continues to argue that point, the other side ‘shuts its ears’.”

At this point, negotiation should not focus anymore on blaming but more on reconciling, he says. No matter how the British side acquired the sculptures, the discussion should focus on where the sculptures should be and where the rest of the world can have a better experience and understanding of them, he added.

Georgoulis has been instrumental in “internationalizing” the dispute over the Parthenon Marbles by several initiatives he took in the European Parliament.

Due partly to his efforts, a resolution was adopted recently by the European Parliament which, for the first time, called on the EU to actively support member-states in the negotiating processes about reparations of their cultural and historical heritage.

“This is the first time that parliament demands the presence of the EU in the negotiations between Greece and the UK,” Georgoulis said.

He recalled that the response by the European Commission has been dismissive since it believes that these matters are bilateral disputes, but as he points out “the ball got rolling.”

Article 74 of the Resolution of the European Parliament

“…Recalls how archaeological and cultural heritage constitutes an integral part of the identity of a people; condemns, therefore, the unlawful removal of, and trafficking in, cultural objects; welcomes the efforts undertaken by certain Member States to return cultural works and artifacts to their places of origin as part of their external policy strategy and in order to foster mutual understanding of one another’s cultural heritage, as well as to support the development of autonomous cultural policies in third countries; calls on the Commission and the EEAS to actively support those Member States in their negotiating processes with third countries in a holistic approach and to actively support the efforts of all Member States with regard to the protection and reparations of their cultural and historical heritage, in line with the MONDIACULT 2022 declaration;”.

Georgoulis also pointed out that the MONDIACULT 2022 declaration as agreed by UNESCO calls “for an open and inclusive international dialogue for the return and restitution of cultural property, including illegally exported property, to countries of origin.”

The Greek MEP said that the demand for the return of the Parthenon Marbles was initially made in 1884, but the official request was made by the then-Greek Culture Minister Melina Mercouri in July 1982.

Since then has been little progress, despite recent reports that Greece and the UK may be coming closer to some arrangement.

You can find the original article in the Greek Reporter

Τηλεοπτικό και διαδικτυακό περιεχόμενο (CREA-MEDIA-2024-TVONLINE) – Προθεσμία 14/05/2024

Τηλεοπτικό και διαδικτυακό περιεχόμενο (CREA-MEDIA-2024-TVONLINE) – Προθεσμία 14/05/2024

Στόχος της παρούσας πρόσκλησης, την οποία μπορείτε να βρείτε ολόκληρη εδώ, είναι να αυξηθεί η ικανότητα των οπτικοακουστικών παραγωγών να αναπτύσσουν και να παράγουν έργα με σημαντικές δυνατότητες κυκλοφορίας σε όλη την Ευρώπη και πέρα από αυτήν, και να διευκολύνει τις ευρωπαϊκές και διεθνείς συμπαραγωγές στον τηλεοπτικό και διαδικτυακό τομέα.

Η δράση στοχεύει στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας των παραγωγών σε σχέση με τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και τις ψηφιακές πλατφόρμες, την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ φορέων, συμπεριλαμβανομένων ανεξάρτητων παραγωγών, ραδιοτηλεοπτικών φορέων, ψηφιακών πλατφορμών, από διάφορες χώρες που συμμετέχουν στο σκέλος MEDIA, προκειμένου να παράγουν υψηλής ποιότητας έργα προς διάθεση στην ευρεία διεθνή διανομή και, συμπεριλαμβανομένης της εμπορικής εκμετάλλευσης στο περιβάλλον πολλαπλών πλατφορμών. Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί σε έργα που παρουσιάζουν καινοτόμες πτυχές στο περιεχόμενο και δείχνουν σαφή σύνδεση με τις προβλεπόμενες στρατηγικές διανομής.

Αναμενόμενα αποτελέσματα

  • Αυξημένη παραγωγή ευρωπαϊκών έργων υψηλής ποιότητας για γραμμική και μη γραμμική μετάδοση, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πλατφορμών, καθώς και αύξηση του αριθμού των συμπαραγωγών.
  • Ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ φορέων εκμετάλλευσης από διάφορες χώρες που συμμετέχουν στο σκέλος MEDIA, μεταξύ άλλων ραδιοτηλεοπτικών φορέων.
  • Αυξημένο κοινό για ευρωπαϊκά έργα μέσω γραμμικής και μη γραμμικής μετάδοσης, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πλατφορμών.

Περιγραφή των προς χρηματοδότηση δραστηριοτήτων

Η δράση υποστηρίζει έργα (δραματικές ταινίες, κινούμενα σχέδια και ντοκιμαντέρ) που προορίζονται για γραμμική και μη γραμμική μετάδοση, παρουσιάζοντας:

  • ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ φορέων εκμετάλλευσης από διαφορετικές χώρες που συμμετέχουν στο σκέλος MEDIA, μεταξύ άλλων ραδιοτηλεοπτικών φορέων·
  • υψηλή δημιουργική/καλλιτεχνική αξία και ευρύ δυναμικό διασυνοριακής εκμετάλλευσης ικανό να προσεγγίσει κοινό σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο·
  • καινοτόμες πτυχές ως προς το περιεχόμενο και τη χρηματοδότηση που δείχνουν σαφή σύνδεση με τις προβλεπόμενες στρατηγικές διανομής.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει να παρουσιάσουν κατάλληλες στρατηγικές για να διασφαλίσουν μια βιομηχανία πιο βιώσιμη και πιο φιλική προς το περιβάλλον (ιδίως με τη χρήση οικολογικών συμβούλων που επιτρέπουν τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των παραγωγών και των γυρισμάτων) και για τη διασφάλιση της ισορροπίας των φύλων, της ένταξης, της διαφορετικότητας και της αντιπροσωπευτικότητας.

Μπορείτε να βρείτε ολόκληρη την Πρόσκληση εδώ.

Ευρωπαϊκές πλατφόρμες για την προώθηση ανερχόμενων καλλιτεχνών – Προθεσμία 31/01/2024

Ευρωπαϊκές πλατφόρμες για την προώθηση ανερχόμενων καλλιτεχνών – Προθεσμία 31/01/2024

Η παρούσα δράση, την πρόσκληση της οποίας μπορείτε να βρείτε εδώ, αναμένεται να υποστηρίξει έργα που στοχεύουν στην προώθηση των ανερχόμενων Ευρωπαίων καλλιτεχνών και των έργων τους, στη βελτίωση της διεθνούς προβολής τους και στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας της δουλειάς τους. Οι προτάσεις θα πρέπει να έχουν ως στόχο να βελτιώσουν την πρόσβαση και τη συμμετοχή σε πολιτιστικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες, ενισχύοντας τη συμμετοχή και την ανάπτυξη του κοινού. 

Οι προτάσεις θα πρέπει να σχεδιαστούν και να αναπτυχθούν για να συμβάλουν στην υλοποίηση των προτεραιοτήτων πολιτικής της ΕΕ στον τομέα του πολιτισμού, ιδίως σε ότι φορά τις συνθήκες εργασίας των καλλιτεχνών. Η δράση των Ευρωπαϊκών Πλατφορμών είναι ανοιχτή σε όλους τους πολιτιστικούς και δημιουργικούς τομείς. Ωστόσο, δεδομένου ότι η δράση αυτή αποσκοπεί στην επιδίωξη των στόχων του σκέλους Πολιτισμός του προγράμματος, έργα που αφορούν αποκλειστικά οργανισμούς από τον οπτικοακουστικό τομέα δεν αναμένεται να χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του προγράμματος.

Οι προτάσεις θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τα ακόλουθα ζητήματα:

  • ένταξη και ποικιλοµορφία, ιδίως η ισορροπία των φύλων
  • πράσινη ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Τομέων

Οι προτάσεις θα πρέπει επίσης να αφορούν τις ακόλουθες ειδικές προτεραιότητες:

  • καλλιτέχνες και επαγγελματίες του πολιτισμού: ενδυνάμωση των πολιτιστικών και δημιουργικών τομέων
  • προώθηση των συνδημιουργικών συμπράξεων: ενίσχυση της πολιτιστικής διάστασης των εξωτερικών σχέσεων της ΕΕ
  • πολιτισμός κατά τον ψηφιακό μετασχηματισμό: οι ευρωπαϊκοί πολιτιστικοί και δημιουργικοί τομείς να αξιοποιήσουν πλήρως τις νέες τεχνολογίες για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους

Χρονοδιάγραμμα

Δημοσίευση Πρόσκλησης: 26 Οκτωβρίου 2023

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων: 31 Ιανουαρίου 2024, 17:00 (Ώρα Βρυξελλών)

Περίοδος αξιολόγησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος 2024                         

Ενημέρωση αιτούντων: Ιούνιος – Ιούλιος 2024                            

Υπογραφή σύμβασης: Οκτώβριος 2024

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την πρόσκληση ΕΔΩ

Μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ πρότυπο πρότασης

Ο Πολιτισμός κινεί την Ευρώπη: Δεύτερη πρόσκληση κινητικότητας καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού – Προθεσμία 31/05/2024

Ο Πολιτισμός κινεί την Ευρώπη: Δεύτερη πρόσκληση κινητικότητας καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού – Προθεσμία 31/05/2024

Το χρηματοδοτικό πρόγραμμα απευθείνεται σε καλλιτέχνες και επαγγελματίες του πολιτισμού που δραστηριοποιούνται σε τουλάχιστον έναν από τους ακόλουθους τομείς: αρχιτεκτονική, πολιτιστική κληρονομιά, σχέδιο και σχέδιο μόδας, λογοτεχνία, μουσική, παραστατικές τέχνες και εικαστικές τέχνες. Οι δικαιούχοι είναι κάτοικοι χωρών της Δημιουργικής Ευρώπης, όπως τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ καθώς και 13 γειτονικές χώρες όπως η Αρμενία, η Ισλανδία, η Τυνησία και η Ουκρανία. Το έργο αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα διεθνούς καλλιτεχνικής συνεργασίας, προωθώντας τη μάθηση και τις διασυνοριακές ανταλλαγές.  

Η παρούσα πρόσκληση αφορά την ατομική κινητικότα. Δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στους νεοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες, το πρόγραμμα «Ο πολιτισμός κινεί την Ευρώπη» θα προσφέρει τη δυνατότητα σε καλλιτέχνες και πολιτιστικούς φορείς να αναλάβουν πρωτοβουλίες για έργα, μέσω των οποίων θα διερευνήσουν, θα δημιουργήσουν, θα μάθουν ή θα συναντηθούν με ομολόγους τους με σκοπό την ανάπτυξη ή την εμβάθυνση διεθνών επαγγελματικών σχέσεων. 

Περισσότερες πληροφορίες μπορείς να βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:

Γενικές πληροφορίες

Ποια έργα υποστηρίζονται;

Τι προσφέρει η επιχορήγηση;

Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής;

Χρονοδιάγραμμα και διαδικασία αίτησης

Πώς κάνω αίτηση;

EUROSTAT – Η απασχόληση στον Πολιτισμό στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 4,5% το 2022

EUROSTAT – Η απασχόληση στον Πολιτισμό στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 4,5% το 2022

Η παρούσα έρευνα έχει παραγματοποιηθεί από τη EUROSTAT. Δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο του 2023 και αφορά το έτος 2022. 

Το 2022, ο πολιτιστικός τομέας στην ΕΕ απασχολούσε 7,7 εκατομμύρια άτομα, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 3,8% της συνολικής απασχόλησης. Σε σύγκριση με το 2021, φαίνεται αύξηση 4,5% (από 7,4 εκατομμύρια το 2021 σε 7,7 εκατομμύρια το 2022).

Το ποσοστό των ατόμων που απασχολούνται στον πολιτιστικό τομέα αυξήθηκε σε 19 μέλη της ΕΕ και μειώθηκε στα άλλα 8. Οι πιο σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν στην Κύπρο (+21,5%), στο Λουξεμβούργο (+14,5%), στην Ιρλανδία (+14,0%), στη Σουηδία (+11,9%) και στην Ολλανδία (+10,5%). Εν τω μεταξύ, οι πιο σημαντικές μειώσεις καταγράφηκαν στη Βουλγαρία (-7,7%), στην Τσεχία (-7,3%), στην Κροατία (-6,3%), στην Εσθονία (-5,3%) και στη Λετονία (-2,5%).

Στο χρονικό πλαίσιο 2019-2022, σημειώνουμε διαφορετικά μοτίβα για τους ετήσιους ρυθμούς μεταβολής ανά έτη. Οι πιο σημαντικές αυξήσεις στους ετήσιους ρυθμούς αλλαγής για την πολιτιστική απασχόληση παρατηρήθηκαν στην Κύπρο, οι οποίοι αυξήθηκαν από -5,7% το 2019-2020 σε +21,5% το 2021-2022, το Λουξεμβούργο (-15,1% σε +14,5%) και στην Ιρλανδία (- 3,0% έως +14,0%). Οι πιο σημαντικές μειώσεις καταγράφηκαν στην Τσεχία, από +5,3% το 2019-2020 σε -7,3% το 2021-2022, στην Κροατία (+6,3% σε -6,3%) και στη Βουλγαρία (+4,1% σε -7,7%).

Ετήσιοι ρυθμοί μεταβολής της πολιτιστικής απασχόλησης, 2020-2022

Πηγή: cult_emp_sex

Το χάσμα των φύλων στην απασχόληση στον Πολιτισμό φτάνει στο χαμηλότερο επίπεδο το 2022

Από το 2013 ετησίως, ο αριθμός των γυναικών σε απασχόληση στον Πολιτισμό αυξάνεται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση – με εξαίρεση το έτος 2020. Το 2022, ο πολιτιστικός τομέας κατέγραψε τη μικρότερη διαφορά απασχόλησης μεταξύ των φύλων, με διαφορά μόλις 1,6 ποσοστιαίες μονάδες, που αντιστοιχεί σε 3,93 εκατομμύρια άνδρες και 3,80 εκατομμύρια γυναίκες (50,8% και 49,2%).

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα ΕΔΩ.

EUROSTAT – Μισό εκατομμύριο επιχειρήσεις τέχνης και ψυχαγωγίας στην ΕΕ

EUROSTAT – Μισό εκατομμύριο επιχειρήσεις τέχνης και ψυχαγωγίας στην ΕΕ

Η EUROSTAT έχει συγκεντρώσει και δημοσιεύσει στοιχεία σχετικά με τις επιχειρήσεις που έχουν δημιουργικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Η δημοσίευση πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2023 και αφορά το έτος 2021.

Υπολογίζεται ότι το 2021, υπήρχαν μισό εκατομμύριο ενεργές επιχειρήσεις που απασχολούνταν σε δημιουργικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες και στις τέχνες στην ΕΕ, ενώ επιπλέον 12.000 επιχειρήσεις ασχολούνταν με δραστηριότητες βιβλιοθηκών, αρχείων και μουσείων. Αυτές προστίθενται στις 1,2 εκατομμύρια επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε άλλες οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τον πολιτισμό (στοιχεία 2020).

Οι επιχειρήσεις στους τομείς των δημιουργικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων απασχολούσαν 582.000 άτομα το 2021. Η συντριπτική πλειονότητα (91 %) απασχολούνταν σε πολύ μικρές ή μικρές επιχειρήσεις (0 έως 49 εργαζόμενοι), 6% σε μεσαίες επιχειρήσεις (50 έως 249 εργαζόμενοι) και 3% σε μεγάλες επιχειρήσεις (250 ή περισσότεροι εργαζόμενοι).

Εξετάζοντας τις χώρες της ΕΕ, η Ολλανδία είχε τον υψηλότερο αριθμό επιχειρήσεων σε αυτούς τους τομείς δραστηριότητας, 95.902, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (88.981), τη Σουηδία (46.825), την Ισπανία (43.796) και την Πορτογαλία (24.533). Τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφηκαν στο Λουξεμβούργο (398), την Κύπρο (711), τη Βουλγαρία (1.154), την Κροατία (1.217) και τη Μάλτα (1.304).

Η έρευνα περιλαμβάνει διαγράμματα όπως το ακόλουθο:

Άτομα που εργάζονται σε επιχειρήσεις με δημιουργικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες και τέχνες, ανά κατηγορία μεγέθους

Πηγή: sbs_sc_ovw

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα ΕΔΩ.